Hieronder geef ik je tien tips voor een (in mijn ogen) goed ondernemingsplan.
Zet je schrap, hier komen de tips!
Tip 1: Schrijf altijd een ondernemingsplan
De meeste startende ondernemers schrijven alleen een ondernemingsplan wanneer ze een financiering nodig hebben. Echter een ondernemingsplan is “de manier” om ook zonder financieringsbehoefte jouw (on)mogelijkheden in kaart te brengen. Je leert na te denken over alle aspecten die jouw bedrijf succesvol kunnen maken. Dus maak het plan niet voor de bank, maar vooral voor jezelf.
Tip 2: Wees eerlijk
Eerlijkheid duurt het langst, ga dus vooral eerlijk aan de slag met jouw ondernemingsplan. Probeer zaken niet rooskleuriger voor te doen dan ze zijn, een ervaren adviseur prikt zo door teveel opsmuk heen.
Tip 3: Stel jezelf kwetsbaar op
Het ondernemingsplan bestaat uit een aantal vaste onderdelen, de sterkte- en zwakte analyse (SWOT) is een vast onderdeel van een ondernemingsplan. Veel startende ondernemers hebben alleen maar sterkte punten en geen zwakke. Jaja make that the cat wise. Zorg dus dat je nadenkt over jouw zwakke punten en schrijf eronder hoe je omgaat met deze zwakke punten. Stel je bent niet goed in boekhouden, geef dan aan dat je een professionele boekhouder gaat inhuren om je te helpen met de cijfertjes.
Tip 4: Mond op mond reclame?
Gemiddeld 1 op de 3 startende ondernemers schrijft in zijn ondernemingsplan bij de P van promotie dat ze het voornamelijk moeten hebben van mond op mond reclame. Alleen een startende EHBO instructeur die een reanimatie cursus geeft zal iets hebben aan mond op mond reclame, het is toch echt mond tot mond reclame.
Tip 5: Vraag je vrienden
In de onderzoeksfase is het verstandig om familie en vrienden te vragen wat ze van jouw plannen vinden, laat ze jouw plan ook gerust lezen. Stel kritische vragen en reageer niet raar als je kritische vragen terugkrijgt van jouw vrienden op familie. Neem een verslag van jouw onderzoek op in jouw ondernemingsplan. Ga aan de slag met eventuele kritiekpunten en verwerk de tips in jouw plan.
Tip 6: Schuw geen hulp
Denk bij het maken van een plan niet dat je alles zelf kunt. Vooral de cijfertjes en financiële vraagstukken zijn een vak apart. Ga vooral eens informeren bij een lokale boekhouder, vraag een (vaak gratis) adviesgesprek aan en laat jouw financiële prognose scannen door een boekhouder die verstand van zaken heeft.
Tip 7: Reken je arm
Klinkt een beetje raar, je arm rekenen, hierbij bedoel ik natuurlijk niet dat je de lengte van je arm moet berekenen, maar dat je jezelf niet te rijk moet rekenen. Denk niet dat je binnen een jaar miljonair bent. Onderschat de aanloopkosten niet en overschat jouw winst niet. Het is niet raar om het eerste jaar verlies te maken, een bank snapt dit.
Tip 8: Doe marktonderzoek
Wat een bank graag ziet is dat je goed onderzoek doet naar jouw doelgroep. Is er vraag naar jouw product op dienst? Hoe groot is jouw markt? Hoeveel concurrenten heb je? Waar onderscheid je jezelf in? Waar ga je jezelf vestigen? Bij diverse banken kan je branche-informatie opvragen, kijk maar eens op deze site met informatie van de Rabobank.
Tip 9: Een eenmanszaak betaalt geen vennootschapsbelasting
Veel standaard ondernemingplannen, gebruiken standaard invulvelden. Het financiële deel is vaak bruikbaar voor prognoses van een BV of een eenmanszaak. Haal deze 2 rechtsvormen niet door elkaar in een prognose, zo betaalt een eenmanszaak geen vennootschapsbelasting maar inkomstenbelasting. Je hoeft met deze belasting dan ook geen rekening te houden in jouw prognose als je een eenmanszaak start. Verder is een AOV premie geen kostenpost in een prognose maar een fiscale aftrekpost in de inkomstenbelastingsfeer. Voer de kosten voor een AOV dan ook niet op in jouw prognose.
Tip 10:
Lees alle bovenstaande tips nog eens door als je klaar bent met jouw plan en voorkom een valse start. Wil je toch graag hulp of een E-learning volgen? Kijk dan even op deze pagina van Qredits Microfianciering.
Martijn Pennekamp
Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.