Een eigen website opbouwen

Gepubliceerd op 12 oktober 2021 om 10:45

Wil je starten als ondernemer? Dan is een eigen website van cruciaal belang. Het is een manier om je zaak in de kijker te zetten en om nieuwe klanten aan te trekken. Alleen is een website opzetten niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. In dit artikel zal ik enkele van de belangrijkste zaken bespreken waarop je zeker moet letten als je een eigen website maakt. Lees je mee?

Je website moet je bedrijf weerspiegelen

Hoewel het niet meer dan normaal is, zijn er toch nog steeds mensen die vergeten dat de website en het bedrijf één geheel moeten vormen. Als ik online kijk, dan zie ik nog steeds heel wat webpagina’s die de waarden van het bedrijf niet reflecteren. Sterker nog: ik zie soms zelfs een contrast tussen wat een bedrijf aan de ene kant beloofd en wat ze aan de andere kant op hun website publiceren.

Als je jouw eigen website gaat opzetten, moet je ervoor zorgen dat dit niet kan gebeuren. Zorg dat jouw website de waarden van je bedrijf weerspiegelt. Om een voorbeeld te geven: heel wat bedrijven claimen vandaag de dag dat ze milieuvriendelijk te werk gaan. Als je op de website echter foto’s ziet vol met plastic verpakkingen, dan is de geloofwaardigheid al meteen zoek.

Zorg ervoor dat mensen jouw website vinden

Een leuke en interessante website bouwen is één zaak. Je moet er gelijktijdig ook voor zorgen dat mensen jouw website makkelijk kunnen vinden. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen.

Ten eerste kan je bijvoorbeeld zelf een blog starten. Schrijf artikelen over zaken die jouw potentiële klanten zou kunnen interesseren. Door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden, kan je erin slagen om de bezoekers naar jouw site te lokken. Daarnaast kan je nog enkele zaken zelf doen, zoals bijvoorbeeld jouw zakelijk profiel op Google invullen. Ook op die manier zal je meer bezoekers kunnen krijgen.

Wil je het echt groots aanpakken? Dan kan je ook altijd een SEO bureau inschakelen. Zij kunnen je aan de ene kant helpen met de standaard zaken, zoals je zakelijke profiel. Daarnaast kan je hen ook om extra tips vragen, voor bijvoorbeeld het maken van jouw content.

Maar een online marketing bureau doet natuurlijk nog veel meer. Door middel van allerlei marketingtechnieken kunnen zij de bezoeken aan jouw website nog een extra boost geven. Wat ze bijvoorbeeld kunnen doen, is linkbuilding gebruiken om jouw website een grotere autoriteit score te geven. Op die manier zullen zoekmachines jouw website steeds hoger laten verschijnen in de zoekresultaten.

Vernieuwing is de sleutel tot succes

Heel veel ondernemers zijn in het begin enorm gepassioneerd om hun website. Ze steken er vele uren tijd in en proberen om hun website mooier te maken dan die van hun concurrenten. Zodra de website klaar is, kijken ze er eigenlijk niet meer naar om. “Ik heb toch een kwalitatieve website gebouwd”, is het meest gebruikte argument.

Jouw website mag nog zo goed zijn, toch is het steeds van belang om ze up to date te houden. Zelfs al heb je niets meer te vertellen over een bepaald onderwerp, een kleine update kan toch een grote impact hebben. Op die manier weet Google namelijk dat je nog steeds belang hecht aan de kwaliteit van je website.

Probeer zeker wekelijks iets aan jouw website te veranderen. Je kunt een bestaande pagina updaten, of een nieuwe pagina toevoegen. Dat is bijvoorbeeld nog een groot voordeel van een blog op je website. Op die manier moet je wel elke week nieuwe content plaatsen.

BonusTip: ken je publiek

Om een goede website te kunnen bouwen, is het van het grootste belang om te weten voor wie je ze maakt. Ben je al goed op de hoogte van jouw doelpubliek? Dan is er geen enkel probleem. Weet je echter nog niet zo goed wie je wil gaan bereiken? Dan kan een marktonderzoek misschien helpen. Marktonderzoek hoeft niet altijd heel uitgebreid te zijn. Zeker voor een kleiner bedrijf zou je dat ook zelf kunnen.

Conclusie

Ik denk dat iedere startende ondernemer nu wel snapt hoe belangrijk een eigen website is. Door ervoor te zorgen dat de waarden van jouw bedrijf ook terugkomen op je website, creëer je een specifieke bedrijfssfeer. Klanten weten wat ze van je kunnen verwachten. Om meer bezoekers te krijgen, kan een online marketing bureau ingeschakeld worden. Zij hebben veel ervaring met beginnende websites en ze kunnen je vast en zeker op weg helpen. Zodra je een website hebt gemaakt, mag je niet vergeten om ze af en toe te updaten. Enkel zo kan je blijven scoren!


Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.