Heb je een bedrijfspand of werkplaats op het oog voor jouw onderneming? Hoe groter jouw bedrijf wordt, hoe meer behoefte je zult hebben aan een eigen pand. Bovendien biedt een pand in eigen bezit ook diverse financiële voordelen. Zo profiteer je bijvoorbeeld van eventuele waardestijging.
Ontdek in deze blog wat de toegevoegde waarde is en welke stappen je moet doorlopen om aan een werkplaats te komen.
Voordelen van een eigen externe kantoorruimte
Na de corona crisis is het aantal mensen die thuiswerken groot gebleven. Uit de cijfers van het CBS bleek dat maar liefst 52% van de werkenden soms of grotendeels vanuit huis werken. Toch zijn er ook nadelen hieraan verbonden. Zo is de scheiding tussen werk en privé lastig. Door fysiek op kantoor te kunnen werken ben je meestal productiever, aangezien je geen afleiding hebt van privézaken. Daarnaast is het professioneler om je klant in een (eigen) kantoorruimte te ontvangen dan in je werkkamer aan huis.

Naast de praktische pluspunten, heeft het kopen van een bedrijfspand ook een aantal financiële voordelen. Een belangrijke is dat de maandelijkse hypotheeklasten voordeliger kunnen zijn dan een huurprijs. Bovendien profiteer je zelf van waardestijging van het pand. Er zijn verschillende werkplekken waaruit je kunt kiezen. Welke het beste bij jouw onderneming past, hangt natuurlijk af van je wensen en behoeften.
6 checks als je start in je eigen bedrijfsruimte
- Controleer de financiële regels: welke kosten mag je afschrijven? In Nederland mag je meestal de kosten die je maakt aftrekken van je winst. Door deze regeling hoef je minder belasting te betalen. Voor de afschrijving van een eigen bedrijfspand zijn er andere regels. Je mag bijvoorbeeld tot een bepaald bedrag de waarde van je pand afschrijven. De hoogte van de afschrijvingskosten hangt onder andere af van de gebruiksduur.
- Doorgeven van adreswijzigingen: heb je een nieuwe werkplek gevonden, dan is het belangrijk dat onder andere je klanten, de belastingdienst en andere instanties jou weten te vinden. Vergeet dan ook niet om op tijd je adreswijzigingen door te geven. Naast dat je dan zeker weet dat je alle post ontvangt, worden er in sommige gemeenten zelfs boetes uitgeschreven van maximaal 325 euro als je belangrijke informatie niet op tijd doorgeeft. Vergeet je door het niet ontvangen van je post om je belastingaangifte op tijd te doen? Ook dan kan je rekenen op een boete van maximaal 454 euro.
- Verzekeringen afsluiten: met een verzekering voor je bedrijfspand loop je minder risico op (plotselinge) hoge financiële kosten. Door een zakelijke inboedelverzekering af te sluiten kun je gebruikmaken van een financieel vangnet bij onder andere diefstal, brand of lekkage. Ook kan een bedrijfsschade- of goederenverzekering verstandig zijn. Informeer naar de verschillende verzekeringen en vergelijk de verschillende aanbieders voor een weloverwogen keuze.
- Doornemen van wijzigingen Belastingdienst: financiële regelingen bij een bedrijfsruimte die je huurt, zijn anders dan een pand wat je zelf hebt aangekocht. Zo tellen de aankoopkosten bij een gekochte werkruimte mee en krijg je te maken met btw voor onroerende zaken, zoals een bedrijfspand. Ook heb je mogelijk recht op een investeringsaftrek. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de actuele regelgeving.
- Veiligheid op kantoor garanderen: dit geldt voor jezelf, maar ook zeker voor je personeel. In Nederland staan alle regels omtrent veilig werken gebundeld in de Arbowet. Hierin staat onder andere dat elk kantoor een BHV-plan moet hebben. Ook brandblusapparatuur en rookmelders zijn verplicht. Om de veiligheid te garanderen doe je er goed aan om regelmatig onderhoud te plegen. Zo verklein je de kans op grootschalige reparaties of vervanging van apparatuur.
Tip: laat bijvoorbeeld bij een nieuw pand of eens in de zoveel tijd een elektrakeuring doen om de veiligheid op de werkvloer te vergroten.
Groei je in de toekomst met je merk en komen er medewerkers in dienst? Dan is het verstandig om je onderneming te verzekeren tegen verzuim. Dat kan klein, zodat je alleen loondoorbetaling en werkgeverslasten laat dekken. Dit kun je steeds verder uitbreiden door bijvoorbeeld verzuimmanagement toe te voegen. Op deze manier voorkom je financieel nadelige gevolgen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid bij je personeel.
Door een eigen bedrijfsruimte te kopen, profiteer je van verschillende praktische en financiële voordelen. Of deze optie iets voor jou is, hangt onder andere af van het vermogen wat je hebt opgebouwd en de beschikbaarheid van een pand op je gewenste locatie. Vergeet niet om je pand en onderneming te verzekeren tegen verzuim. Alles geregeld? Dan is het tijd om van jouw bedrijf een nóg groter succes te maken!
Fysieke veiligheid
Martijn Pennekamp
Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.
