Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
         

5 tips om beter bereikbaar te zijn als ondernemer

Martijn Pennekamp
21 mei 2015

Eindelijk mag je van start met je droombaan: een eigen zaak! Je hebt de nodige voorbereidingen getroffen en wilt nu eindelijk geld gaan verdienen. Dit is pas mogelijk als je goed bereikbaar bent met je bedrijf. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je beter bereikbaar bent als ondernemer?

1. Een gemakkelijk vindbare website
Voordat je een website lanceert, is het slim om vooraf te onderzoeken waar jouw doelgroep op zoekt in de zoekmachines op internet. Je kunt wel lukraak een website laten bouwen, maar als je geen duidelijk doel voor ogen hebt, is het helaas geen schot in de roos. Zorg er daarom voor dat je website SEO-geoptimaliseerd is. Je moet gemakkelijk vindbaar zijn voor klanten in Google, anders is de kans groot dat ze overstappen naar je concurrent.

2. Aan de slag met social media
Social media is de manier om met je klanten in contact te komen. Je kunt niet alleen waardevolle content delen, ook interactie is goed mogelijk. Ga eens met een social media expert om tafel zitten en ontdek welke kanalen goed bij jouw onderneming passen. Dat je goed bereikbaar bent, kun je vooral ook laten zien door regelmatig updates te plaatsen en te reageren op berichten die mensen plaatsen. Niet reageren is de doodssteek voor je onderneming!

3. Zorg ervoor dat je telefonisch goed bereikbaar bent
Door telefonisch goed bereikbaar te zijn, kom je betrouwbaarder over. Sowieso is het belangrijk om een zakelijke mobiele telefoon te hebben. Als je nog budget over hebt, kun je ook de keuze maken voor een vaste telefoon. Deze kun je gemakkelijk doorschakelen naar je mobiele nummer. Een vast telefoonnummer staat enorm professioneel voor een bedrijf. Vergeet echter niet om een goede voicemail in te spreken. Niets is zo onpersoonlijk als een vervelende pieptoon. En als je te maken krijgt met veel telefoontjes met vragen, dan kun je er voor kiezen om een professionele telefoonservice in te schakelen, zoals Stipt Telefoonservice.

4. Integreer Skype of een chat-functie in je website
De technologie van vandaag biedt enorm veel mogelijkheden om goed bereikbaar te zijn. Dit kan ook met behulp van Skype of een chat-functie. Beide functies kun je gemakkelijk integreren in je website. Door snel en effectief te reageren, voorkom je dat klanten bij je weglopen. Bekijk daarom de mogelijkheden die er zijn voor je website en bespreek deze met je websitebouwer.

5. Bouw een contactformulier of vermeld een e-mailadres
Als je telefonisch niet bereikbaar bent, moeten klanten op een andere manier met je in contact kunnen komen. Als skypen of chatten niet de manier is voor klanten, kunnen ze altijd nog kiezen voor het contactformulier op de website of simpelweg een e-mail sturen. Zorg dat je een e-mailadres vermeldt op je website en visitekaartjes en integreer een contactformulier op je website. Dan weet je zeker dat je geen omzet misloopt!

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

agenda

Data ophalen ...
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer