9 tips voor als je een webwinkel startSjak van Nieuwkuijk
11 april 2017
Ga je een webwinkel beginnen? Je zult merken dat je in de opstartfase veel moet regelen en veel aan je hoofd hebt. Wij helpen je graag op weg met deze 9 handige tips van verzekeraar Interpolis. Tip 1: Maak duidelijke afspraken met leveranciers en transporteursZorg dat je met betrouwbare partners samenwerkt. Zoekgeraakte pakketjes leveren een hoop ergernis op voor je klant. Jij moet je klant schadeloosstellen: een nieuw product opsturen of zijn geld teruggeven. Je klant zit ook niet te wachten op ellenlange levertijden. Stel daarom duidelijke inkoopvoorwaarden op. Laat voor de zekerheid Interpolis je algemene voorwaarden controleren. Tip 2: Doe zaken met financieel sterke bedrijvenStel dat je ‘nee’ moet verkopen aan je klant door het faillissement van een leverancier of transporteur. Dat betekent gemiste omzet en een deuk in je imago. Controleer daarom vóór je gaat samenwerken de kredietwaardigheid van je leverancier. Bijvoorbeeld door tegen een kleine vergoeding de jaarrekening op te vragen bij de KvK. Tip 3: Onderzoek je productaansprakelijkheidJe bent productaansprakelijk als je producten importeert van buiten de EU, of als je een eigen label hangt aan producten uit de EU. Dit betekent dat jij aansprakelijk bent voor schade of persoonlijk letsel door die producten. Vooral in de Verenigde Staten en Canada zijn de schadeclaims vaak erg hoog. Tip 4: Sla je voorraad veilig opBrand, wateroverlast en inbraak zijn de grootste bedreigingen voor je voorraad. Brand ontstaat meestal door kortsluiting of oververhitting. Wateroverlast ontstaat vaak na een flinke hoosbui, door een slecht functionerende riolering of verstopte dakgoten. En of je je spullen nu opslaat op een afgelegen industrieterrein of in je garage aan huis, de waarde van je voorraad trekt inbrekers aan. We geven je graag handige preventietips om je voorraad te beschermen. Tip 5: Bescherm je producten tijdens het transportDiefstal en beschadigingen zijn je grootste risico’s tijdens het transport en het laden en lossen. Als je op het moment van transport juridisch eigenaar bent, draai je op voor de kosten. Maak zowel met je leverancier als met je klanten duidelijke afspraken over de transportrisico’s. Tip 6: Houd je webwinkel bereikbaarEen webwinkel die onbereikbaar is voor klanten, verkoopt niets. Voorkom dat een DDoS-aanval of ransomware je website platlegt. Bescherm je webwinkel met de laatste antivirussoftware, zoals een virusscanner, firewall, spamfilter en anti-spyware. Met de Interpolis Cyberpreventiecheck krijg je in één minuut jouw cyberrisico’s in beeld en ontdek je of je voldoende veiligheidsmaatregelen hebt getroffen. Tip 7: Bescherm de gegevens van je klanten tegen cybercrimeJe krijgt tijdens het bestelproces vertrouwelijke informatie van je klanten. Komen deze gegevens in handen van een derde, bijvoorbeeld door een hack, dan ben je verplicht dat te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Anders loop je het risico op een hoge boete. Om over de schade aan je imago nog maar te zwijgen. Wil je je klantgegevens goed beschermen? Met de Interpolis CyberPreventieDienst krijg je een grondige analyse van je risico’s op cybercrime en advies over geschikte preventiemaatregelen. Tip 8: Houd je werkplek netjesVeel webwinkelondernemers starten vanuit huis. Op zolder, of in een garage. Hoe meer bestellingen, hoe rommeliger het vaak wordt. Voor je het weet, ben je weken uit de roulatie omdat je struikelde over een kabel op de vloer of over rondslingerende producten. Een veilige werkplek is een opgeruimde werkplek! Tip 9: Zorg goed voor jezelfEen webwinkel is 24/7 bereikbaar. Zorg ervoor dat dit niet voor jou geldt. Dat is niet nodig en zelfs ongezond. Neem voldoende rust en schakel hulp in zodra dat nodig is. Daarmee voorkom je een burn-out. Veel succes en goede zaken! Sjak van NieuwkuijkSjak is risico- en preventie expert bij Interpolis. Al 30 jaar werkt hij bij Interpolis waarvan de eerste helft als bouwkundig schade-expert. Sinds Interpolis zijn strategie heeft veranderd en zich focust op het voorkomen en beperken van risico’s, helpt hij dagelijks ondernemers om hun bedrijfsrisico’s in beeld te brengen en gepaste preventiemaatregelen te nemen. |
agendaData ophalen ...
|