Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Alles wat je moet weten over een zakelijk postadres als startende onderneming

Martijn Pennekamp
16 oktober 2024

Als nieuwe ondernemer heb je allerlei zaken waar je aan moet denken als je ervoor wil zorgen dat je bedrijf tot bloei komt. Een van deze dingen is het hebben van een zakelijk postadres. Dit is een speciaal adres waar alle brieven die aan je onderneming zijn gericht, worden bezorgd. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over een zakelijk postadres.

Huren is het beste

In de eerste plaats is het goed om te beseffen dat een vestigingsadres huren het beste is. Dit komt doordat je in de KvK ingeschreven staat, waardoor mensen kunnen inzien wat het adres is waar je bedrijf geregistreerd staat. Dit adres kan beter niet hetzelfde zijn als je woning omdat het vrij makkelijk is om toegang tot te krijgen. Daarom is een vestigingsadres KvK huren je beste optie om dit probleem te voorkomen. Hierdoor weet je zeker dat je post veilig is en dat je bedrijf vanaf het begin af aan overkomt als een professionele onderneming.

De voordelen

Professionaliteit

Veel starters beginnen hun onderneming vanuit huis. Op zich prima, maar het oogt minder professioneel. Met een zakelijk postadres kom je meteen professioneel en betrouwbaar over. Als klanten in een oogopslag zien dat je een postadres op je site hebt, weten ze meteen dat het menens is. Met zo’n goede eerste indruk zal je meer klanten aantrekken. Dit is dan ook de eerste stap naar het opbouwen van een reputatie, met name als je een beginnend bedrijf bent. Kijk daarom zo snel mogelijk naar het huren van een zakelijk postadres om dit allemaal te regelen.

Privacy bescherming

Ten tweede is een zakelijk postadres een slimme zet als het gaat om het beschermen van je privacy. Niemand wil dat zakelijke post en pakketjes zomaar op zijn persoonlijke deurmat vallen. Door een apart adres te gebruiken, houd je je privéleven duidelijk gescheiden van je werkleven. De succesverhalen van andere ondernemers die deze stap al hebben gezet zijn waardevolle lessen. Zij kunnen je vertellen waarom zij enthousiast zijn over de gemoedsrust die het hen geeft. Bovendien, in een wereld waar privacy steeds belangrijker wordt, laat het zien dat je serieus bent over het waarborgen van de veiligheid van je eigen gegevens en die van je klanten.

Betere postbehandeling

Verder krijg je ook vaak een betere postbehandeling met een zakelijk postadres. Dit houdt in dat je brieven vaker en sneller worden bezorgd. Dit komt doordat je een zakelijk postadres met allerlei andere bedrijven deelt, waardoor er een bezorger is die meestal speciaal naar de locatie toe moet gaan om alles tegelijkertijd op een efficiënte wijze te bezorgen. Hierdoor is de kans dat je een brief te laat ontvangt een stuk kleiner geworden.

Wat je nodig hebt

Een inschrijving bij de KvK

Het is misschien een open deur, maar voor een zakelijk postadres moet je natuurlijk wel een onderneming hebben. Dat betekent dus een dat je de onderneming correct dient in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Met de inschrijving ontvang je een uniek KvK-nummer, wat je nodig hebt voor facturering en om overeenkomsten te sluiten met klanten en leveranciers. Veel bedrijven die zakelijke postadressen aanbieden zullen je dan ook alleen maar accepteren als je een KvK-nummer hebt. Hierdoor is het een must.

Over genoeg middelen beschikken

Het spreekt vanzelf dat het huren van een zakelijk postadres niet gratis is. Je moet er dus zeker van zijn dat je over voldoende middelen beschikt om de diensten van een professioneel postadres bedrijf te kunnen betalen. Gelukkig gaat het niet om extreem hoge kosten. De voordelen die het postadres voor je onderneming oplevert, wegen bovendien ruimschoots op tegen het bedrag dat je ervoor kwijt bent. Denk hierbij aan privacy, professionaliteit en betrouwbare postverwerking. Wel is het slim om even onderzoek te doen naar wat de kosten zijn. Zo weet je zeker dat je een goede deal krijgt zodra je voor een bepaalde aanbieder hebt gekozen.

Een adres om jezelf in te schrijven

Tot slot moet je natuurlijk een adres klaar hebben staan om jezelf in te schrijven. Maar waar moet een zakelijk postadres aan voldoen? Allereerst moet het een adres zijn binnen hetzelfde land als de KvK waar je jezelf hebt ingeschreven. Ook handig om even aan te denken: kies voor een adres dicht in de buurt van waar je woont. Doe je dat niet, dan zal je zelf regelmatig heen en weer moeten pendelen om je post op te halen, waardoor het soms langer duurt voor je belangrijke brieven of pakketten in je bezit krijgt. Of je moet een extra dienst inhuren, die jouw post dagelijks doorstuurt. Hoe dan ook, een adres dat ver is, zal vaak voor vertraging zorgen en je administratie complexer maken. Als laatste moet het adres professioneel en betrouwbaar overkomen, zodat je een goede indruk maakt op potentiële klanten en zakenpartners.

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Blog

Alles wat je moet weten over een zakelijk postadres als startende onderneming


Meer gedaan krijgen in dezelfde tijd? Dit zijn 4 tips


Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer
Starter
in beeld
Melanie Broekhuis
Liefdeskriebels
Lees meer