Als beginnende ondernemer starten met zoekmachine optimalisatieMartijn Pennekamp
07 december 2022
Als je net begint met je eigen bedrijf of als zzp’er weet je vaak al dat het hebben van een goede website onontbeerlijk is. Het maken van een website en het bedenken wat je op je site wilt hebben, is de eerste stap. Maar dan stuiten al gauw beginnende ondernemers op een probleem: hoe wordt mijn website gevonden. Zoekmachine optimalisatie is een van die dingen waarvan veel startups wensen dat ze er eerder mee begonnen waren. Een van de meest gevraagde onderwerpen op Google is dan ook zoekmachine optimalisatie oftewel SEO.Als je net begint met je eigen bedrijf of als zzp’er weet je vaak al dat het hebben van een goede website onontbeerlijk is. Het maken van een website en het bedenken wat je op je site wilt hebben, is de eerste stap. Maar dan stuiten al gauw beginnende ondernemers op een probleem: hoe wordt mijn website gevonden? Als je je eenmaal op de markt begeeft, kom je er al snel achter dat zoekmachine optimalisatie oftewel SEO vandaag de dag een cruciale rol speelt bij het genereren van verkeer naar jouw website. En veel ondernemers die een bepaald punt hebben bereikt, realiseren zich dan ook op den duur dat ze de hele tijd SEO hebben gemist. Sommigen dachten in eerste instantie ‘ik doe het later wel’ of ‘het is niet schaalbaar, maar SEO speelt vandaag de dag een echt onmisbare rol voor een bedrijf, vooral voor startups. Old School versus het digitale tijdperkAls je al eerder een eigen onderneming gehad hebt en denkt aan de oude tijden, toen was er natuurlijk geen of amper internet en de eerste zoekmachines waren nog aan het uittesten. Wellicht heb je destijds de ‘Big Bang’ meegemaakt, de revolutie van internet. Tegenwoordig werken flyers en reclameborden als zelfstandig promotiemiddel niet meer zo goed. Wellicht voor in de buurt, maar als je landelijk of echt makkelijk gevonden wilt worden, is een eigen website die moeiteloos te vinden is, een grote succesfactor voor zowat elke zzp’er of bedrijf. Daar komt SEO dus om de hoek kijken. Voor degenen die zich afvragen: wat is SEO nu precies?Search Engine Optimisation is een cruciaal middel voor iedere online ondernemer om meer website bezoekers te trekken. SEO strategieënDat kan op verschillende manieren. Denk aan het schrijven van goede teksten voor je websites met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business. Een goed SEO bureau is hier helemaal in gespecialiseerd en doet eerst een gedegen zoekwoordenonderzoek. Zo’n bureau kan je deze klus uit handen nemen zodat je hoog in Google scoort. Maar er is meer. En daarnaast; een goed SEO bureau kijkt verder dan alleen Google voor een efficiënt resultaat. Wat minstens even zwaar weegt is goede linkbuilding. Er zijn verschillende methoden, maar het komt er op neer dat jouw website gelinkt staat op goed scorende andere websites. De algoritmen van zoekmachines bepalen namelijk de relevantie van een pagina. Het hebben van een groot aantal links naar jouw website geeft een zoekmachine aan dat jouw inhoud waardevol is. En dit is natuurlijk erg belangrijk met stijgende concurrentie op de markt. Zorgvuldig investeren is altijd een onderdeel van bedrijfsontwikkelingJouw bedrijf zal nooit kunnen floreren zonder zowel tactische als nauwgezette investeringen. Investeren in SEO is dus geen weggegooid geld. Het rekensommetje is heel simpel: hoe meer mensen jouw website zien, hoe meer het online verkeer toeneemt en hoe groter je kansen zijn om jouw dienst of product aan een groter aantal mensen aan te bieden. Een goede en betrouwbare SEO bureau kan in de meeste gevallen al binnen vier weken voor de eerste positieve resultaten zorgen. Tel uit je winst dus. Vooral als je winst wilt maken door de verkoop van online producten te verbeteren, is SEO de beste keuze voor jou. Als je even googelt, dan zal je veel SEO bureaus tegenkomen en wellicht niet meer het bos door de bomen zien. Een tip: een belangrijke factor is transparantie oftewel een bureau die transparant werkt en meetbare resultaten geeft. Er zijn namelijk ook SEO-technieken die jouw website meer schade kunnen toedoen dan goed doen. Black-hat praktijkenDat brengt ons op het gebruik van duistere methoden, die bekend staan als black hat SEO-tactieken om uw rankings te verbeteren. Voorbeelden zijn onder andere het gebruik van onzichtbare tekst, het omwisselen van pagina’s, doorway-pagina’s of bijvoorbeeld het opvullen van zoekwoorden. Zulke acties kunnen tot boetes van zoekmachines leiden. Daarom is het essentieel om te begrijpen welke praktijken als slecht worden beschouwd en het beste vermeden kunnen worden. Een gedegen SEO bureau is transparant over de methoden die zij gebruiken en tonen ook het positieve resultaat in een rapport. Ga in zee met een bureau die hun resultaten verkopen, niet hun beloften. Op die manier weet je dus zeker dat jouw zoekmachine optimalisatie op de juiste wijze gebeurt en houd je letterlijk en figuurlijk je reputatie en producten hoog.
Claudia Gharbi Martijn PennekampMartijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina. |