Geldboete
Veel bedrijven hebben al de gevolgen ondervonden van het zonder toestemming gebruiken van tekst en beeld: een geldboete van maximaal 3 keer het honorarium dat de auteur/fotograaf oorspronkelijk voor het werk kreeg.
Onredelijk? Misschien. Maar bedenk wel dat iemand zijn kennis, kunde, creativiteit en ervaring heeft ingezet om het materiaal te maken, én dat er iemand heeft betaald om het te laten maken. Net als een product dat je uit de winkel haalt. In feite hebben we het over diefstal.
Duplicate content
In het geval van webteksten is er ook een ander, sterk argument om niets van anderen te kopiëren: ‘duplicate content’.
Google speurt dagelijks het internet af naar nieuwe websites en nieuwe webpagina’s, oftewel nieuwe antwoorden op de miljarden vragen die dagelijks aan de zoekmachine gesteld worden.
En pas op, want Google heeft een neus voor gekopieerde teksten: als de ene tekst te veel lijkt op een andere tekst, wordt alleen de vroegstgedateerde tekst in de zoekresultaten getoond. De ander wordt geschrapt. Als je pech hebt, krijg je nog een ‘penalty’ ook en zakt je hele website drastisch in de Google-rankings.
Wees origineel!
Voorkom al het bovenstaande, en red óók je karma! Fotografeer of schrijf zelf, of schakel er een professional voor in. Uiteindelijk heb je daar ook simpelweg veel meer aan: hoe kun je je anders onderscheiden van je concurrentie? Je investering verdien je dus wel terug, vroeg of laat.
Uitzonderingen op de regel
Je kunt op internet beeldbanken vinden met gratis, copyright-free materiaal. WP Academy Nederland heeft daar een mooie lijst van gemaakt”: Gratis afbeeldingen downloaden voor je website: 10 goede plekken!
En wat webteksten betreft? Ja, er is ook een website waar je die gratis van mag kopiëren en plakken: http://gratiswebteksten.nl. Maar als het goed is wíl je dat helemaal niet meer na dit verhaal… ;-)
Arjan Jonker
Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.
Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.