1. Goed vakmanschap
Wees geen prutser
Als ondernemer is het belangrijk dat je goed vakmanschap levert. Het is makkelijk om te roepen dat je hoge kwaliteit belooft, maar dit is vaak niet te meten. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent en dat je het goed doet. Zorg bijvoorbeeld dat je altijd een opdrachtbevestiging stuurt na het maken van een afspraak. Een mailtje is snel geschreven en zorgt er toch voor dat er iets op papier staat.
De 5 belangrijkste punten die in een opdrachtbevestiging moeten staan:
• Een duidelijke omschrijving van jouw dienst;
• De afgesproken vergoeding;
• Tijd die er voor de opdracht staat;
• Meerwerk;
• Opzegging: wanneer en hoe.
2. Preventie en voorlichting
Voorkomen is beter dan genezen
Zorg dat je weet wat de regels en wetten zijn binnen jouw branche. Als ondernemer wordt er van je verwacht dat je weet wat mag en wat niet mag. Over het ontslaan van werknemers zijn bijvoorbeeld strikte regels. Om ervoor te zorgen dat jouw werknemers niets tegen je gebruiken kun je bij de communicatie over ontslag het beste altijd een jurist mee laten kijken.
3. Algemene voorwaarden
Voorkom problemen, doe het veilig
Met algemene voorwaarden kunnen veel problemen voorkomen worden. De voorwaarde is daarbij wel dat de voorwaarden correct en juridisch waterdicht zijn opgesteld. Ook is het belangrijk dat jouw algemene voorwaarden gericht zijn op jouw bedrijf. Verschillende bedrijven en branches hebben specifieke voorwaarden nodig. 40% van de zakelijke conflicten hadden voorkomen kunnen worden met duidelijke afspraken.
4. Contracten en overeenkomsten
Voorkom verrassingen achteraf
Wanneer je als ondernemer afspraken maakt met andere partijen is het altijd verstandig om een passend contract op te laten stellen. Hiermee zorg je ervoor dat de afspraken duidelijk op papier staan zodat er geen verwarring of discussie over kan ontstaan. Ook is het verstandig om een exit strategie in je contracten te verwerken. Hiermee kun je altijd van beide kanten onder een contract uitkomen wanneer de reden geldig genoeg is. Bijvoorbeeld in verband met een langdurige ziekte waardoor er afgesproken werkzaamheden niet kunnen worden afgerond. Zorg dat er in zo’n soort geval ook afspraken over de kosten staan in de exit strategie.
5. Rechtsvormen
Omdat elk bedrijf anders is
Bedrijven hebben verschillende rechtsvormen. Wanneer je aansprakelijk wordt gesteld voor schade gelden er per rechtsvorm verschillende aansprakelijkheidsregels. Zorg dus dat je weet welke regels er bij jouw rechtsvorm horen. Zo ben je bij een eenmanszaak of een VOF direct aansprakelijk met je persoonlijke vermogen, terwijl dit bij een bv of nv niet het geval is, daar is de zaak aansprakelijk.
6. Verzekeringen
Bescherm jezelf!
Een van de meest effectieve manieren om schadeclaims te voorkomen is door jezelf te verzekeren. Het aantal schadeclaims wat door de ondernemer op de verzekeraar verhaald is, is sinds 1988 met ruim 60% gestegen.
TIP In de algemene voorwaarden kun je de hoogte van de schadeclaim beperken tot het verzekerde bedrag. Ondernemen is en blijft een avontuur, maar met deze stappen kun je op een veilige manier ondernemen.