Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Een kijkje in de toekomst van social media

Joeri Goede
06 juli 2017

Social media is in tien jaar tijd ongelofelijk gegroeid en ontwikkeld: het is echt onderdeel van de bedrijfsmarketing geworden. Social messaging, chatbots, realtime video's en virtual reality gaan we in de toekomst nog veel vaker zien. In deze blog lees je meer over deze social ontwikkelingen.

Inmiddels is social media geen onbekend begrip meer. Toch is het pas zo'n tien jaar geleden dat social media geïntroduceerd werd. In die tien jaar en ook nu nog gaat de ontwikkeling ervan ontzettend snel. Steeds meer bedrijven snappen de kracht social media en zetten het in. Social media is echt onderdeel van de bedrijfsmarketing geworden. Daarom is het erg interessant om te kijken naar hoe het zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen. We nemen je mee in een reis door de tijd!

Steeds meer tijd op meer kanalen

Er wordt steeds meer tijd doorgebracht op social media. Op het moment is de gemiddelde persoon er zo’n twee uur per dag mee bezig. Ook zijn mensen steeds meer actief op meerdere kanalen. Waar de internetgebruiker in 2012 op drie platformen een account had, waren dat er in 2016 maar liefst acht. Internetgebruikers kiezen platformen die bij hun voorkeuren en interesses passen. Daardoor zie je als trend dat er steeds meer platformen komen die inspringen op een bepaalde niche. Voordeel hiervan is dat een doelgroep steeds beter te bereiken is. Deze trend wat betreft nicheplatformen zal hoogstwaarschijnlijk doorzetten in de komende jaren.

Social messaging is hot!

Op dit moment populairder dan ooit; social messaging! Onder social messaging worden WhatsApp, Facebook Messenger, Klik en Telegram bedoeld. Deze diensten bieden wat meer beslotenheid en zijn perfect voor wat persoonlijkere zaken. Via social messaging worden veel berichten gestuurd onder vrienden. Maar ook biedt het merken de kans om met hun klanten te communiceren. Bijvoorbeeld wanneer je een vraag hebt over een bepaald product. Social messaging zorgt er nu al voor dat de klantenservice steeds meer via sociale platformen loopt. In de toekomst wordt dit wellicht nog veel verder uitgebreid. Bijvoorbeeld met betaalopties, kortingen, inschrijvingen en afspraken maken voor de tandarts.

Hallo chatbots!

Chatbots kunnen bedrijven veel werk uit handen nemen. Chatbots zijn slimme stukjes software waarmee je in gesprek kunt gaan. Hierdoor is het ideaal voor bedrijven om chatbots je verder te laten helpen. Zo kunnen zij helpen bij het inplannen van afspraken, bepaalde informatie door te geven of te helpen bij de aankoop van een product. In de toekomst zal de chatbot waarschijnlijk een heel gesprek met de consument aan kunnen gaan. Hierdoor lijkt het voor de consument alsof hij/zij in gesprek is met een helpdeskmedewerker. Dit zal op veel grotere schaal plaatsvinden en zal ook een goedkopere oplossing zijn. Ook zal het waarschijnlijk zo zijn dat chatbots steeds slimmer worden door geschreven en gesproken teksten te herkennen. Een goed voorbeeld hiervan is:

“Je appte net een vriendin of ze wilde gaan lunchen. Ik zie dat je een goede beoordeling hebt gegeven aan restaurant X, zal ik daar voor jullie reserveren?”

Op onze wenken bediend

We hadden het net al even over de chatbots die zelflerend zijn. Hoe slimmer de algoritmes worden en hoe meer wij delen, hoe meer wij op op onze wenken bediend worden. Door deze slimme algoritmes zal er veel meer automatisch gaan op basis van jouw interesses.

Live en realtime

YouTube heeft zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld en is inmiddels voor marketing een belangrijk platform geworden. De YouTubers nemen toe en stellen zich op als social influencers. Merken profiteren hiervan door middel van sponsoring en promotie. Deze YouTubers uploaden periodiek een vlog. Dit is nog steeds helemaal hot, maar in de toekomst zal waarschijnlijk meer de focus liggen op live. Waar Facebook en Instagram al de mogelijkheid bieden om live te gaan, zie je de trend voor realtime en live groeien. In de toekomst zal dit zich waarschijnlijk enorm gaan ontwikkelen. Zo zal het niet onwaarschijnlijk zijn dat social media platformen de mogelijkheid bieden, betaald of onbetaald, om live mee te kijken bij nieuwsverslaggeving of bijvoorbeeld voetbalwedstrijden. Realtime biedt een unieke ervaring en de social media platformen weten dit maar al te goed.

Is dit realiteit? Groei van virtual reality

Waar realtime en live zich enorm gaan ontwikkelen, komt ook virtual reality om de hoek kijken. Facebook heeft onlangs Oculus VR overgenomen waarmee duidelijk wordt dat Facebook werk gaat maken van virtual reality. Ook Youtube doet mee met de trend met haar app YouTube VR. Bezoek via virtual reality binnen een paar jaar live concerten vanuit huis met een VR-bril of kijk live naar een voetbalwedstrijd. Dit allemaal met de ervaring dat je er echt bij was terwijl je in werkelijkheid thuis op de bank zat.

Ben jij net als ons benieuwd naar de toekomst van social media? Of deze trends allemaal zullen uitgroeien en werkelijkheid worden? En hoe de (online) wereld er na de volgende tien jaar uitziet?

Joeri Goede

Joeri Goede was jarenlang adviseur bij de Kamer van Koophandel. Joeri is initiatiefnemer van Stichting Startersloket en begeleidt jaarlijks honderden (startende) ondernemers.

Meer weten? Volg Joeri dan ook op LinkedIn!

agenda

Data ophalen ...

Blog

Je bedrijf milieuvriendelijker maken? Zo pak je het aan


Alles wat je moet weten over een zakelijk postadres als startende onderneming


Lees meer