Google vertelt je wie je bentArjan Jonker
02 mei 2017
Zzp’ers hebben er een handje van: zich een zelfverzonnen titel aanmeten. Zodat niemand meer snapt wie of wat je nu eigenlijk bent. En wat je precies biedt. Zo ook ik. In een vorig tekstschrijversleven worstelde ik met mijn beroepsnaam: ‘tekstschrijver’. Alsof je iets anders kunt schrijven dan een ‘tekst’. Ha! Zo zou ik mezelf dus niet langer noemen. Ik schreef er een heel blog over. Ik kondigde aan dat ik vanaf dat moment door het leven ging als ‘tekstprofessional’. Dát gaf pas aan wat ik ben. Mis:
Slechte keus dus, om mezelf anders te noemen. Geen opdrachtgever die dan denkt: ‘Daar zocht ik naar!’ Ze denken veel eerder: ‘Wat is dat? Wat doet een tekstprofessional? Ik wil gewoon een tekstschrijver…’ Ik kwam er dan ook al snel van terug. Inspirator, motivator, promotor…Regelmatig krijg ik opdrachtgevers die dezelfde fout maken:
Deze ‘torren’ slaan net als ik de plank mis. Onthoud dit: Het gaat er niet om hoe wij onszelf zien. Het gaat erom hoe zij ons zien. Waar ze op googelen. Hun vraag dus. Waar wij met ons aanbod op moeten aansluiten. Niet alleen op inhoud, ook in naam. ‘Zzp’er’ of ‘zp’er’?Hier zijn we als zzp’ers onder elkaar. Er zijn er onder ons die zo niet willen heten. De discussie steekt regelmatig de kop op: ‘Ik wil niet beschreven worden als iets wat ik niet heb. Noem me liever “zp’er”.’ ‘Zelfstandig professional’ in plaats van ‘zelfstandige zonder personeel’. Maar ook hier geldt: opdrachtgevers willen zzp’ers inhuren. Géén zp’ers. En als je zélf diensten verleent aan andere zzp’ers, maak ook dan die fout niet. Want:
Wat je ook tegen de aanduiding ‘zzp’ hebt, in de ogen van opdrachtgevers is dat wat je bent. Dus wéés dat ook. Arjan Jonker, SEO-tekstschrijverIk heet dus allang weer gewoon ‘tekstschrijver’. Omdat dat is waar júllie naar zoeken als jullie me nodig hebben. Tegenwoordig heb ik mijn specialisme eraan toegevoegd: ‘SEO-tekstschrijver’. Ook dat heb ik niet zelf verzonnen: dat is gewoon een zoekvraag waar 320x per maand op gezocht wordt. Als ‘SEO-copywriter’ populairder was in Nederland, heette ik zo. Maar daar zoeken ‘slechts’ 210 mensen per maand naar. Dus inderdaad: Google vertelt je wie je bentMaar eigenlijk moet dat natuurlijk zijn: je opdrachtgevers vertellen je wie je bent. Google is slechts het doorgeefluik van die titel. De moraal van het verhaal: wil je vindbaar én begeerlijk zijn voor opdrachtgevers? Luister dan naar de naam die zij roepen. Arjan JonkerArjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren. |
agendaData ophalen ...
Nieuws |