De basis om goed gevonden te worden door zoekmachines
De ervaring van bezoekers op jouw website is belangrijker dan ooit. Google wil webbezoekers antwoord geven op hun vragen en daar hoort ook een stukje gebruiksgemak bij. Een gebruiksvriendelijke website scoort goed in de zoekmachines. Zorg daarom dat jouw website in ieder geval aan de basis van zoekmachineoptimalisatie (SEO) voldoet:
- Snelheid: hoe sneller je website laadt, hoe fijner dit is voor de klant. Het scoort daarom goed bij Google, maar verhoogt ook meteen de kans dat iemand jouw product of dienst koopt. 40% van de bezoekers haakt af als je site niet binnen 3 seconden geladen is en zal je dus ook geen winst bezorgen.
- Relevantie: Google kijkt of jouw informatie het antwoord geeft wat de bezoeker zoekt. Zorg dat je informatie relevant is voor je bezoekers en niet alleen voor Google geschreven is.
- Vernieuwing: publiceer regelmatig nieuwe content. Wanneer je nieuwe content plaatst bekijkt Google opnieuw jouw website en geeft opnieuw een ranking aan jouw website, waardoor je ook weer hoger kunt komen in Google.
Deze drie belangrijke basisregels helpen je al een stuk op weg om beter vindbaar te worden. Maar er is meer om je gebruiksgemak te verbeteren!
Ontwikkel je site in eerste instantie voor mobiel
Dat je niet meer zonder website kan die ook duidelijk op je mobiel weergegeven wordt, weten we ondertussen wel. Maar hoe heb je jouw site ontwikkeld? Zoekmachines worden tegenwoordig meer gebruikt op mobiele telefoons dan op computers. Ontwikkel je website daar dus ook naar. Bekijk in eerste instantie hoe je site werkt op een mobiele telefoon en daarna pas op de computer. Niet meer andersom.
Let dan met name op het gebruiksgemak:
- De grootte van je lettertype: niet te groot, want dan moet men meer scrollen; niet te klein, want dan moeten mensen inzoomen.
- Korte en bondige teksten. Hoe groter de lappen tekst, hoe eerder mensen afhaken.
- Plaats linkjes en buttons niet te dicht bij elkaar. Bezoekers moeten gemakkelijk op de juiste link kunnen klikken.
Houd rekening met de invloed van gesproken zoekopdrachten
Maak jij al gebruik van Google Assistent? Je stelt er gemakkelijk mondeling vragen mee aan je telefoon of de nieuwe slimme speakers en Google zoekt het antwoord voor je op. Hier ligt de toekomst van search. Belangrijk dus om jouw website zo in te richten dat Google ook duidelijk antwoord geeft op vragen die via voicesearch gesteld worden. Je website is waarschijnlijk nog gericht op tekstuele zoektochten op het web. Korte termen als ‘Websitetrends 2019’ deden het daarin goed. Maar met voicesearch worden hele zinnen steeds belangrijker. Je vraagt Siri of Google Assistent niet: ‘Websitetrends 2019’, maar: ‘Wat zijn de websitetrends voor 2019?’. Nog lang niet iedereen gebruikt voicesearch, maar het komt eraan! Wees hierop voorbereid en je kunt je concurrenten een stap voor zijn.