Daarnaast moet een starter ook in staat zijn een goede pitch te geven. Ik ervaar elke dag weer hoe lastig het voor mensen is om kort en krachtig de essentie van het plan over te brengen. Maar vergeet niet, de eerste klap is een daalder waard, je krijgt meestal maar één keer de kans een financier te overtuigen.
Ieder jaar blijkt weer uit onderzoek (Startersprofiel KvK) dat meer dan de helft van de bedrijven binnen vijf jaar na de oprichting stopt. De voornaamste reden is dat de rode draad van de onderneming uit het oog verloren is of dat er geen goede basis is gelegd. Het schrijven van een realistisch ondernemingsplan is best een uitdaging, het kost veel tijd en energie, maar zie het als een investering die later veel rendement oplevert.
Ik heb een aantal tips voor jouw plan (en pitch!) op een rij gezet:
Dicht bij jezelf
Blijf dicht bij jezelf. Het is prima (en ook aan te raden) om een format te gebruiken of plannen van anderen ter inspiratie door te nemen. Maar durf het plan te schrijven op je eigen manier, zodat het in alles bij je past en de lezer jouw persoonlijkheid en ideeën ook echt leert kennen.
Wat los je op?
De belangrijkste vraag die in het plan beantwoord moet worden is: Welk ‘probleem’ los je op? Vraag jezelf af wat de essentie is van jouw idee, en daarbij, kan jouw plan ook een succes worden los van de randvoorwaarden (denk bijvoorbeeld bij het starten van een platform: ook al is de automatiseringsstructuur er nog niet, is dit idee dan de oplossing voor een ‘probleem’). Daarnaast heeft een idee pas waarde als het is gevalideerd door klanten. Leg je plan voor aan je netwerk, organiseer een panel, kortom: vraag om feedback.
Hulpmiddel
Een doeltreffend hulpmiddel om je businessmodel te beschrijven is het Business Model Canvas. Met het Business Model Canvas breng je al jouw bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers.
Hoe kom je aan klanten?
Belangrijk in je plan is dat je kunt aangeven hoe je je product of dienst aan de man gaat brengen. En stel jezelf de vraag waarom een klant juist voor jou zou kiezen. Daarbij is van belang dat je heel specifiek je doelgroep kunt omschrijven. Pas als je je doelgroep goed in beeld hebt kun je met de verdere uitwerking van de marketing aan de slag.
De markt
Marktonderzoek is een fundamenteel middel om de haalbaarheid van het plan te bepalen. Je kunt hiervoor een gespecialiseerd bureau, een student of stagiair in de arm nemen. Of je gaat zelf op onderzoek uit. Een goede eerste stap is literatuuronderzoek doen. Denk hierbij aan de onderzoeken van banken en de cijfers van het CBS en neem contact op met de branche- of beroepsorganisatie.
Onderbouwing
In het financiële gedeelte van het plan is de onderbouwing zeer belangrijk. Hoe ben je aan de omzetprognose gekomen? Waarop baseer je het verdienmodel? Heb je aan alle vaste en variabele kosten gedacht? De liquiditeitsprognose is voor een financier van groot belang, ben je elke maand in staat om de aflossing te betalen (en in hoeverre spelen de seizoenen hierbij een rol, denk hierbij bijvoorbeeld aan de horeca).
Praktische informatie
Kijk eens op Ondernemersplein of naar het Business Model Canvas. Daar staat veel praktische informatie over het financieren van je plan.
Gerdine Annaars
Gerdine is met veel plezier werkzaam als adviseur Ondernemersondersteuning bij de Kamer van Koophandel. Gerdine adviseert ondernemers over het succesvol starten van een eigen bedrijf. Een goede voorbereiding is het halve werk.
De ondernemer op praktische wijze ondersteunen bij de start van zijn bedrijf en bij alle uitdagingen die daarna op zijn pad komen is Gerdine haar doel.
Wil je in contact komen met Gerdine? mail haar dan via gerdine.annaars@kvk.nl of volg haar via Twitter en Linkedin.