Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Regel het goed! Drie juridische valkuilen voor ondernemers

Floor May
01 december 2016

Als ondernemer heb je een goed idee. Je bulkt van de energie en begint zaken te doen. Het loopt lekker en het geld stroomt binnen. Totdat er wat misgaat en het geld weg stroomt. Daar had je geen rekening mee gehouden. Ik spreek regelmatig cliënten/mede-ondernemers die hier tegenaan lopen. Op grond van deze gesprekken kom ik tot drie veelvoorkomende juridische valkuilen. Welke zijn dit en hoe kun je ze eenvoudig voorkomen?

1. Niet nadenken over de juiste rechtsvorm

Als je een bedrijf begint, moet je een rechtsvorm kiezen. Dit kan bijvoorbeeld een eenmanszaak, vof, bv of een buitenlandse vennootschap zijn. De door jou gekozen rechtsvorm moet bij jou en jouw bedrijf passen. Vragen die daarbij een rol kunnen spelen zijn: welke uitstraling wil ik hebben? Hoe zit het met persoonlijke aansprakelijkheid of mijn aansprakelijkheid voor eventuele zakenpartners/vennoten? En kom ik wel in aanmerking voor belastingvoordeeltjes? De keuze voor de rechtsvorm van jouw bedrijf is belangrijk en is bij voorkeur weloverwogen gemaakt. Het “omzetten” van een bepaalde rechtsvorm naar een andere kan een hoop rompslomp en geld met zich meebrengen. Liever voorkomen dus.

TIP: Denk goed na over deze vragen, laat je desgewenst adviseren en neem vervolgens op basis van jouw bevindingen een beslissing.

2. Afspraken niet vastleggen

Je maakt afspraken met je zakenpartner. Of met ondernemers die jou helpen met jouw website, jouw financiën en/of jouw (vul maar in). Soms is dat heel zakelijk, soms een vriendendienst. De afspraken zijn mondeling besproken. Het komt vanzelf wel goed want er is vertrouwen over en weer. Toch? Helaas is dat niet altijd het geval. Soms kan jouw wederpartij andere verwachtingen hebben dan jij, bijvoorbeeld over onderwerpen die niet aan bod zijn gekomen. Of afspraken zijn door beide partijen anders onthouden. Dit kan voor een hoop onrust zorgen en wellicht sneuvelt her en der een vriendschap.

TIP: Leg al deze afspraken vast, het liefst in een ondertekende overeenkomst. Niet alleen voorkom je daarmee een hoop onduidelijkheid, in sommige gevallen is dat zelfs verplicht om het gewenste resultaat te bereiken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je auteursrecht wilt overdragen of overgedragen wilt krijgen (denk aan logo’s, foto’s, teksten, illustraties).

3. Geen of verkeerde algemene voorwaarden hanteren

In de wet staan een heleboel regels die (kunnen) gelden bij B2B of B2C overeenkomsten. In veel gevallen kun je als bedrijf echter voor jou gunstigere regels opstellen. Dit kun je bijvoorbeeld doen in algemene voorwaarden. Hierin zet je doorgaans de randvoorwaarden die gelden bij al jouw opdrachten. Voorbeelden zijn bepalingen over wat te doen als een factuur niet wordt betaald of als jouw klant niet tevreden is over het product/de dienst, welke rechten bij welke partij liggen en wat te doen in overmachtsituaties.  Per geval kun je met jouw klant specifieke afspraken maken, zoals over de hoogte van de vergoeding en over de levering van jouw product/dienst. Hanteer je geen algemene voorwaarden, dan val je dus terug op de wet.

Wat ook regelmatig voorkomt is dat algemene voorwaarden worden gekopieerd van een andere partij. Niet alleen kan dit een auteursrechtinbreuk opleveren (lees hierover in mijn eerdere blog). Ook kan het zijn dat de algemene voorwaarden niet goed aansluiten op jouw bedrijf of jouw wensen. Niet verstandig dus.

Tot slot zie ik ook vaak algemene voorwaarden voorbij komen waar verouderde bepalingen in staan of bepalingen die in strijd zijn met de wet. Dit kan betekenen dat deze bepalingen niet gelden en je terugvalt op de wet. Die nadeliger voor je uit kan vallen.

TIP: stel goede algemene voorwaarden op of laat deze door een specialist opstellen. Laat deze ook met enige regelmaat, bijvoorbeeld ieder jaar, controleren op juistheid. Het recht verandert snel.

Ik krijg vaak van cliënten/mede-ondernemers te horen dat zij liever geen geld uitgeven aan juridische zaken, zeker niet bij de opstart. Ze geven vaak de volgende redenen op: “Het gaat toch goed.”, “Ik heb nooit geschillen” of “Ik kan mijn geld beter aan nuttige dingen besteden.”. Mijn antwoord hierop luidt dan: “Het gaat allemaal goed, totdat het een keer fout gaat. En dan wil je niet denken ‘Had ik toch maar…’”. Dit is mijn laatste tip: regel jouw juridische zaken goed. Dit hoeft niet veel geld te kosten. En bovendien verdient goed juridisch advies zich op termijn in veel gevallen terug.

Floor May

Floor May is oprichter van en juridisch adviseur bij May Legal. Zij ontzorgt (startende) ondernemers op juridisch vlak zodat deze ondernemers zich volledig op hun business kunnen focussen. Dit doet zij onder meer door het geven van advies, het beoordelen of opstellen van juridische documenten zoals algemene voorwaarden en contracten, het beschermen en registreren van intellectuele eigendomsrechten en het voeren van procedures.

Is jouw interesse gewekt? Neem dan vrijblijvend contact op via de contactpagina of via de website.

Blog

Je bedrijf milieuvriendelijker maken? Zo pak je het aan


Alles wat je moet weten over een zakelijk postadres als startende onderneming


Lees meer

Nieuws

Btw-vrijstelling? Bekijk vóór 2 december of de kleineondernemersregeling iets voor jou is

Wil je per 1 januari 2024 deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is het goed om nu een afweging te maken, want aanmelden voor het nieuwe jaar kan tot 2 december 2023.

Moneybird, het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers

Uit onderzoek van ZZP Expert Martijn Pennekamp is gebleken dat Moneybird momenteel het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers is.

Lees meer