Start je met webteksten schrijven? Deze 10 tips helpen je op weg!Arjan Jonker
10 augustus 2015
Heb je besloten eens grondig aan de slag te gaan met webteksten schrijven? Pas op! Je begaat snel schrijnende webtekstblunders en je stapt rap in verraderlijke valkuilen, bijvoorbeeld op het gebied van SEO. Maar ik ben de kwaadste niet: ik geef je graag een duwtje in de goede richting met de onderstaande 10 tips. Webteksten schrijven: 10 tips1. Doe een zoekwoordenonderzoekHoe kom je bovenaan in Google? Daar zijn een heleboel antwoorden op, maar de allereerste is: doe een zoekwoordenonderzoek en gebruik woorden waar je doelgroep op zoekt. De meeste eenvoudige manier is door zelf te testen in Google: 2. Webteksten schrijven doe je voor bezoekers, niet GoogleHoog scoren in Google is geen doel op zich; als je zoekwoorden alleen maar (heel vaak) gebruikt om hoog te scoren maar je beantwoordt niet goed aan de zoekvraag van je doelgroep, word je afgestraft door zowel de zoekmachine als je bezoekers: Google zet je naar beneden, en je bezoekers haken snel af. 3. Een tagline onder je logo is onmisbaarEén zin die in 2 seconden vertelt waar je website over gaat en waarom de bezoeker moet blijven. Zie het als de ultieme pitch, waarmee je bezoekers direct tackelt. 4. Géén ‘welkom op mijn website’Heet bezoekers nooit welkom. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen:
Honderdduizenden ondernemers maken nog steeds deze fout. Jij niet meer! 5. Gebruik tussenkoppenMaak je webteksten scanbaar door tussenkoppen te gebruiken. Dat geeft bezoekers houvast: ze scannen snel je pagina en kunnen direct bepalen of jouw informatie interessant is voor hen. Het geeft ook rust voor het oog: een lang blok tekst is ontzettend onleesbaar. 6. Vermijd open deuren en nietszeggende kreten"De klant is koning!" "Wij onderscheiden ons door persoonlijke aandacht." "Onze kwaliteit maakt ons uniek!" 7. Vergeet de call to action nietNog steeds onderschat: de call to action. Simpelweg een knop die de belangrijkste actie - het doel - van je website verraadt en bezoekers dus aanzet tot actie. Bijvoorbeeld ‘Direct boeken’, ‘Bekijk mijn video’, ‘Schrijf je in voor mijn mailinglijst’. 8. Gebruik opsommingenLijstjes: bezoekers houden ervan. Ze geven belangrijke informatie overzichtelijk weer. Je productvoorbeelden, bijvoorbeeld. Gebruik ze (maar ook weer niet te veel).
Je kunt ook spelen met het opsommingsteken: gebruik liever geen streepjes (die vallen niet zo op) maar bullets, vinkjes of kruisjes. Speel ook met kleur! Groen voor voordelen, rood voor nadelen. 9. Je website gaat niet 'over mij'Hoeveel bedrijven beginnen hun website niet met 'Over mij'? Zoals deze: 10. Let ook op je typografie
links uitgelijnd, Tijd om je webteksten te schrijven!Heel veel succes met je webteksten. Schrijven gaat niet iedereen even natuurlijk af, maar hopelijk kom je met deze 10 tips een heel eind. Arjan JonkerArjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren. |
agendaData ophalen ...
Nieuws |