Starten met maaltijden afhalen èn bezorgen? Zo pak je het aanLequal
30 april 2020
Horeca-ondernemers moeten door de coronamaatregelen de deuren gesloten houden. Omdat deze situatie waarschijnlijk nog wel even zal aanhouden, springen veel restaurants in op de trend van het afhalen en bezorgen van maaltijden. Voor de een betekent dit de uitbreiding van bestaande werkzaamheden, voor de ander het betreden van nieuw en onbekend terrein. Gastrodeals, leverancier van horeca apparatuur, geeft de volgende tips om van afhalen en maaltijdbezorging een succes te maken. De menukaart aanpassenNiet alle gerechten lenen zich even goed voor afhalen en bezorgen. Het is daarom slim om de menukaart (tijdelijk) aan te passen. Kies voor gerechten die eenvoudig te bereiden zijn en makkelijk in (plastic) schalen of bakjes passen met niet al te veel losse elementen. Maak de menukaart kleiner om de kwaliteit hoog te houden en de druk op het keukenpersoneel te beperken. Hou er daarnaast rekening mee dat het niet handig is als gerechten langs verschillende ‘afdelingen’ in de keuken gaan. Ook in de keuken moet 1,5 meter afstand worden gehouden waardoor iedereen zoveel mogelijk op dezelfde plek blijft staan. Stem de menukaart hier op af. Een selectie van 3 voorgerechten, 4 hoofdgerechten en 3 desserts is voldoende. Werk eventueel met specifieke weekmenu’s voor extra flexibiliteit. Kwaliteit waarborgenGerechten zullen bij afhalen en bezorgen enkele kilometers moeten overbruggen voordat ze de klant bereiken. Een van de grootste uitdagingen is dan ook om de kwaliteit van (warme) gerechten te waarborgen. Het kiezen van de juiste verpakking is zeer belangrijk. Kies bijvoorbeeld voor warmhoudzakken, -dozen of omwikkel plastic bakjes met aluminiumfolie. Heb je de juiste verpakking gevonden? Test dan hoe lang gerechten warm blijven. Dit is van invloed op de bezorgregio. Verpak koude en warme gerechten zoveel mogelijk apart om de temperatuur op peil te houden. Zodra gerechten zijn verpakt, is een snelle levering belangrijk. Plaats de verpakte gerechten in thermoboxen om bestellingen warm bij klanten te bezorgen. Staan gerechten eerst enige tijd in het restaurant? Hou ze dan warm met warmhoudvitrines. De anderhalve meter-keukenDe coronamaatregelen gelden ook voor het personeel in de keuken. Dat betekent dat het personeel voldoende afstand van elkaar moet houden. Dat kan door de parties in de keuken af te plakken met tape om te voorkomen dat keukenpersoneel met elkaar in aanraking komt. Laat iedereen bovendien zoveel mogelijk met hun eigen keukenmaterialen werken om kruisbesmetting te voorkomen. Werk eventueel met tussenschotten en doorzichtige zeilen. Hygiëne is belangrijker dan ooit. Zorg dat alle medewerkers hun handen voldoende wassen en desinfecteren en werk eventueel met wegwerp handschoenen. Online bestellenZijn de menukaart en de keuken er klaar voor? Dan is het tijd om na te denken over hoe klanten kunnen bestellen. Dat kan heel eenvoudig, bijvoorbeeld telefonisch, via WhatsApp, per mail of via de eigen social media kanalen. Zorg ervoor dat de administratie goed bijgehouden wordt en bestellingen op het juiste adres worden afgeleverd. Het kan ook geautomatiseerd. Bijvoorbeeld door een bestelwebsite op te zetten of een bestelmodule op de bestaande website te integreren. Veel CMS systemen, zoals WordPress, bieden hiervoor kant-en-klare oplossingen aan. Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van online bestelplatformen zoals Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Dit soort partijen nemen veel werk uit handen en het grote voordeel is dat je meelift op hun naamsbekendheid. Het nadeel is de commissie die betaald moet worden. Vaak is dit een vast percentage per bestelling. Voor veel ondernemers is dat de reden om het bestellen in eigen handen te houden. PromotieKlaar voor de start! Nu moeten de bestellingen nog binnen komen. Tijd om gasten te laten weten dat ze bij jouw zaak terecht kunnen voor afhalen en bezorgen. Flyers, (digitale) posters, advertenties, social media, de website, Google Maps: de mogelijkheden zijn eindeloos. Begin met een opvallende mededeling op de website en plak een poster op de deur. Zet vervolgens sociale media in en begin bijvoorbeeld met een win-en-deel actie om extra aandacht te genereren. Plaats eventueel – samen met andere lokale horeca - een advertentie in de lokale krant. In Google Maps kun je sinds kort aangeven dat een horecazaak maaltijdbezorging en afhalen aanbiedt. Een slimme manier om jouw zaak (lokaal) extra onder de aandacht te brengen. Veilig afhalen en bezorgenAls ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in jouw zaak. Hanteer daarom een duidelijk deurbeleid om ervoor te zorgen dat er niet teveel klanten binnen zijn. Verzoek andere klanten om buiten even te wachten als er meer dan drie klanten binnen zijn. Breng eventueel tape op de vloer aan waarmee de afstand van 1,5 meter wordt aangegeven. Bied desinfecterende gel aan en reinig regelmatig oppervlakten die veel worden aangeraakt, zoals de deurklink en de pinautomaat. Vraag klanten om zoveel mogelijk contactloos te betalen of kies voor betaling vooraf door middel van een betaalverzoek. Hou er bij het bezorgen rekening mee dat er voldoende afstand wordt gehouden door de bestelling bijvoorbeeld voor de deur te zetten. LequalLEQUAL is een professioneel digital marketing bureau met vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Apeldoorn. Een team van specialisten zet zich iedere dag in om het maximale rendement uit online marketing campagnes te halen! Hoe we dat doen? Door enthousiasme en ervaring van onze digital marketeers te combineren met data en (de laatste) technieken. |
Object reference not set to an instance of an object.
agendaData ophalen ...
|