Starten met hybride ondernemenJe gaat ondernemen. Dat betekent ook dat je risico's gaat nemen. Vooral in het begin van ondernemen merk je dat: je moet investeren in producten die niet direct voor omzet zorgen. Twijfel je? Maak je geen zorgen. Er zijn mogelijkheden om deze risico’s op te vangen. Dat kan bijvoorbeeld via hybride ondernemerschap. Dit is deeltijd ondernemen: je combineert het met een baan in loondienst. Hoe is deeltijd ondernemen te combineren met een loondienst? Lees het in dit zes stappen-plan! 6-stappenplan voor hybride ondernemen1. Overleg met je leidinggevendeWanneer je deeltijd als zelfstandig ondernemer start, ben je eigen baas. Daarnaast ben je bij een ander bedrijf nog gewoon in loondienst. Aan te raden is om van te voren te overleggen met jouw werkgever hoe deze situatie te combineren is. Want zomaar beginnen met je eigen bedrijf zonder je leidinggevende in te lichten, is niet netjes. Je kunt ervan uitgaan dat de werkgever toestemming zal geven. Echter, het kan voorkomen dat je teveel tijd besteedt aan jouw bedrijf. Hierdoor kan je baan in loondienst eronder lijden. 2. Schrijf een ondernemingsplanHet is belangrijk om een ondernemingsplan te schrijven. Dit is zelfs van belang als er geen bedrijfsfinanciering nodig is. Een uitgewerkt plan geeft namelijk meer inzicht in jouw plannen en de haalbaarheid hiervan. Dit zijn waardevolle aspecten voor jouw onderneming! 3. Houd rekening met de fiscale regelsAls hybride ondernemer betaal je natuurlijk ook gewoon belasting aan de fiscus. Veel hybride starters kiezen ervoor om een eenmanszaak of VOF te starten. Bij deze keuze moet je rekening houden met inkomstenbelasting. Tevens moet je dan ook omzetbelasting (btw) afdragen. Gelukkig bestaat er de Kleine ondernemersregeling. De overheid houdt met deze regeling rekening met jouw fluctuerende inkomsten. 4. Schrijf je in bij de KvK, óók als hybride ondernemerNet als elke andere ondernemer, moet je jouw onderneming inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Zodra de KvK jouw gegevens verwerkt heeft, geven zij dit automatisch door aan de Belastingdienst. Jij hoeft jouw bedrijf dus niet zelf op te geven bij de Belastingdienst. 5. Zorg dat je verzekerd bentAls werknemer kun je aankloppen bij je werkgever bij arbeidsongeschiktheid. Maar als ondernemer moet je dit allemaal zelf regelen. Iedereen loopt namelijk het risico om arbeidsongeschikt te raken. Hiervoor kun je als ondernemer een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Echter neemt dit wel extra kosten met zich mee. Je hebt naast een AOV misschien dus nog meer verzekeringen nodig. Stel je laat koffie vallen over de laptop van je toekomstige klant. Weet jij dan op welke verzekering je terug kan vallen? 6. Ga thuiswerkenThuiswerken of op kantoor: een lastige keuze voor iedere (hybride) ondernemer. Thuiswerken is vaak de meest voordelige en de meest gemakkelijke optie. Als deze optie beschikbaar is, kiezen veel ondernemers voor deze. We raden aan om op papier te zetten wat er nodig is. Ben jij van plan de komende jaren flink te groeien qua personeel? Wil jij een pand gaan huren of kopen? Ook voor een kantoorruimte kan je het beste van te voren contact opnemen met de gemeente. Zo kun je achterhalen wat de toekomstplannen zijn en snel anticiperen. Gratis whitepaperHierboven zijn de zes tips genoemd hoe je het ondernemerschap kan combineren met een loondienst als hybride ondernemer. Wil je meer weten? Download dan hieronder ook de gratis whitepaper: 'Parttime ondernemen naast je vaste baan'. Hier in lees je meer over de voordelen en risico's en leer je hoe je het aanpakt. |
Nieuws |