Melanie Broekhuis is de creatieve kracht achter Liefdeskriebels, een door haar opgericht bedrijf dat zich bezighoudt met alles wat er komt kijken bij het organiseren van trouwpartijen. Achteraf is het niet verwonderlijk dat ze in de weddingplan-business terecht kwam. Naast dat ze niets liever doet dan plannen en organiseren, is ze een romanticus in hart en nieren. "Ik word ontzettend blij van romantische love stories. Maar het balletje begon pas echt te rollen toen mijn broer en schoonzus mij vroegen om ceremoniemeester te zijn voor hun bruiloft. Toen ik dat had gedaan, wist ik het: ik wil weddingplanner worden!"
Knoop doorhakken
"Het zat al langere tijd in mijn hoofd dat ik als weddingplanner wilde beginnen, maar ik stelde de stap steeds uit. Ik vind heel veel leuk en ik heb sinds mijn studie van alles opgepakt omdat ik niet exact wist wat ik wilde. Zo heb ik samen met een vriendin een webshop gehad in reisartikelen, ik heb tassen geïmporteerd uit China en ik heb een opleiding voor interieur styling gevolgd. Ondertussen bleef één ding door mijn hoofd spoken: weddingplannen. Op een dag heb ik de knoop doorgehakt. Ik ben onderzoek gaan doen naar de weddingplan-branche en heb voor mezelf op een A4 een businessplan gemaakt. Kort en bondig, zodat ik helder heb waar ik naar toe wil en waar ik voor sta."
Eigen richting
"Als weddingplanner mag ik doen wat ik het allerleukste vindt. Ieder bruidspaar is anders en ik leer elke dag. Ik ontmoet veel inspirerende mensen en kom op bijzondere plekken. Wat ik enorm fijn vind, is dat ik mijn eigen richting kan bepalen. Als ondernemer kan ik snel schakelen, ik ben niet afhankelijk van wat anderen ervan vinden. De keerzijde is dat je geen sociaal vangnet hebt en werknemersvoorzieningen. Dat weet je van tevoren, maar je moet het wel meenemen als je gaat starten. Voor mij scheelt het dat ik naast Liefdeskriebels werkzaam ben als marketeer bij hogeschool Saxion, waardoor deze onzekerheid voor mij wegvalt."
Doorzettingsvermogen
"Motivatie, enthousiasme en passie. Als je dat hebt, heb je ook het doorzettingsvermogen dat nodig is om je doel te bereiken. Natuurlijk is het handig om een achtergrond te hebben die aansluit bij wat je doet, maar ik ben ervan overtuigd dat als je je werk doet met je hart en je omringt met personen die je kunnen helpen, het allemaal goed komt."
Tegenvallers
"Er zijn altijd zaken waarvan je achteraf denkt: dat had ik anders moeten aanpakken. Doordat ik al eerder een bedrijfje had, wist ik al iets van het reilen en zeilen van een onderneming. Toch loop je ook dan tegen zaken aan die anders lopen dan gedacht. Bijvoorbeeld omdat ze meer tijd vragen dan aanvankelijk de bedoeling was, zoals het bouwen van een eigen website. Belangrijkste is dat je bereid bent om te leren. Dat je dan af en toe onderuit gaat, hoort erbij."
Twijfels
"Twijfels aan het ondernemerschap? Die heb ik zeker. Nog steeds. Ik ben nogal kritisch op mij zelf en leg de lat hoog, dus ik denk dat die twijfel er altijd zal zijn. Ook omdat er zoveel goede weddingplanners zijn. Maar de mooie kanten overheersen."
Instagram
"Ik ben erg actief op Instagram. Dat is voor mij een ideaal medium om direct in contact te komen met zowel klanten als leveranciers. Ik kan hier goed mijn verhaal vertellen en laten zien wat er allemaal kan. Daarnaast probeer ik regelmatig persberichten te versturen en lokaal te connecten met ondernemers en trouwevenementen te bezoeken. Ook geloof ik sterk in de kracht van mond-tot-mond reclame. Uit onderzoek blijkt dat ze een slechte ervaring eerder zullen delen dan een goede. Dus als ze dan toch goede ervaringen over jou delen, moet het wel echt goed zijn."
Meer bekendheid
"Ik wil graag beter worden in wat ik doe en meer bekendheid genereren in de trouwbranche. Daarnaast heb ik voor mij zelf een doel gesteld wat betreft het aantal bruiloften dat ik per jaar wil verzorgen. Daar werk in nu hard aan."
Durf te vragen
"Als ondernemer komt er veel op je pad en je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn. Zelf ben ik bijvoorbeeld niet goed in boekhouden. Gelukkig heb ik genoeg mensen om mij heen die daar wel verstand van hebben en die mij graag helpen. Mijn belangrijkste advies is dan ook: focus je op dingen die je leuk vindt, die je energie geven en waar je goed in bent. En vraag hulp als het gaat om zaken waar jij minder goed in bent. Daar leer je ook weer van."
Bekijk hier de webshop van Liefdeskriebels.
Ben of ken jij een enthousiaste ondernemer met een inspirerend verhaal?
Tip onze redactie via onderstaande aanmeld-knop.