Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Webshopeigenaar Michiel Snoek

Over klein beginnen en groot worden

In 2010 nam Michiel Snoek de sprong in het diepe. Destijds werkzaam als accountmanager bij een telecombedrijf, nam hij het besluit om naast zijn baan een webshop in herenkleding te beginnen: HemdVoorHem.nl. Zonder ervaring maar wel met een grote dosis passie. Inmiddels is het uitgegroeid tot een succesvol bedrijf met 16 medewerkers.

Met een diploma in de commerciële economie op zak in de richting van marketingmanagement had Michiel wel enige zakelijke kennis. Toch zag de marketingwereld er, toen hij zijn diploma behaalde, heel anders uit dan nu: het internet maakte langzaam zijn opmars, maar veel bedrijven wisten nog niet hoe ze het beste uit dit nieuwe medium moesten halen. Michiel werkte nog als accountmanager toen het idee voor een webshop ontstond.

“Voor mijn werk bij een telecombedrijf droeg ik destijds dagelijks een pak met een overhemd. Omdat ik langer ben dan de gemiddelde man, had ik overhemden nodig met extra lange mouwen. Ik kocht deze bij een mannenmodezaak. Hier ging de catalogus open en kon ik vaak alleen kiezen uit wit, blauw of zwart. Na een week kon ik ze dan ophalen in de winkel.”

Van idee naar voorbereiding

“Toen webwinkels steeds populairder werden, ben ik online op zoek gegaan naar het merk dat ik altijd droeg. Dit waren overhemden met extra lange mouwen. Ik kwam er snel achter dat er veel aanbieders waren van maatwerk overhemden, maar niet van confectieoverhemden. Er was slechts één speler actief vanuit België. Hierdoor ontstond het idee om voor mezelf te beginnen”, aldus Michiel.

Vanaf dat moment begon de serieuze voorbereiding. “Ik heb goed gekeken: wie zijn er nu online actief met een vergelijkbaar idee? Ik kwam er al gauw achter dat er in Nederland eigenlijk geen spelers waren – in tegenstelling tot Duitsland. Ik heb goed gekeken naar hen gekeken: wat kan er beter? Ook keek ik naar bestaande bedrijven zoals de Bijenkorf of Wehkamp, maar ook naar websites van banken en andere goedbezochte sites.”

Online marketing

In mei 2010 werd HemdVoorHem.nl gelanceerd. “Ik deed dit naast mijn baan. Maar online je deuren openen wil niet zeggen dat je iets verkoopt. Op de eerste dag had ik vier bestellingen en in de weken erna geregeld een bestelling. Niet echt een succes dus. Ik besloot me te verdiepen in online marketing met het bedrijf dat de webshop voor me had gebouwd. De eigenaar daarvan nam me een beetje onder zijn hoede en achteraf gezien was hij in de allereerste jaren stiekem een hele goede coach. In het begin concentreerde ik me op zoekmachines. Dat is nu met zoveel concurrentie en de continue veranderingen in zoekmachines niet meer rendabel. Onze huidige klanten komen vooral via traditionele kanalen zoals kranten, abri’s en tijdschriften. Uiteraard maken we tegenwoordig wel veel gebruik van online campagnes.”

In 2011 zette Michiel met Groupon een actie uit. “Op dit punt wist ik niet precies wat ik moest doen: mijn huidige baan opzeggen of stoppen met HemdVoorHem.nl. Deze actie was zo’n succes dat letterlijk mijn hele huis vol met overhemden lag. Zelfs de badkamer moest eraan geloven. Achteraf heeft me dit veel geld gekost, maar het liet me wel inzien dat het echt wat kon worden. De actie was cruciaal voor de groei van de onderneming.” Een jaar later nam Michiel zijn eerste medewerker aan – die overigens anno 2018 nog steeds werkzaam is bij HemdVoorHem.nl.

Hecht team

Michiel: “We zitten in een nichemarkt. We weten van het online shoppen toch een persoonlijke winkelbeleving te maken. Wij zorgen niet alleen voor een goed overhemd, maar ook voor bijpassende onder shirts, de juiste stropdas of sokken bijvoorbeeld. Onze klanten zijn dan ook voornamelijk mannen die van gemak houden. Ons assortiment bestaat voor een groot gedeelte uit strijkvrije overhemden. Daarnaast hebben we een fijn en hecht team dat goed samenwerkt en allemaal hetzelfde doel heeft: er voor de klant zijn. Ik denk dat de combinatie van mijn eigenwijsheid en de combinatie van gedreven, positieve medewerkers een groot onderdeel is van ons succes. Ik ben het meest trots op iedereen die met volle passie aan HemdVoorHem.nl werkt. Dat zijn uiteraard de eigen medewerkers maar ook de zzp’ers zoals onze productfotograaf.”

Groei? Uitdaging!

Door de jaren heen is HemdVoorHem.nl uitgegroeid tot een succesvolle webshop. “We hebben turbulente jaren gehad: groei brengt heel veel uitdagingen. Is een uitdaging goed opgelost? Dan komt er een nieuwe uitdaging op je pad. Als ondernemer bepaal je zelf of je naar links of rechts gaat. Ga je de verkeerde kant op, dan voel je dat. Ga je de goede kant op, dan volgt er succes. Volg je gevoel en passie. Als je dan ook nog behoorlijk eigenwijs bent, bezit je volgens mij hele mooie eigenschappen voor een ondernemer.”

Toch moet je ook weten waar je grenzen liggen, volgens Michiel. “Ik weet nu bijvoorbeeld dat alleen hard werken geen zin heeft. In de eerste tweeënhalve jaar ben ik bijvoorbeeld helemaal niet op vakantie geweest, terwijl ik nu weet dat er even tussenuit gaan juist een helder hoofd, nieuwe ideeën en nieuwe inzichten oplevert.”

Ook kom je er, als je voor jezelf gaat beginnen, vaak achter dat je niet overal goed in kunt zijn. Wat is dat voor Michiel? “Ik was, en ben helaas soms nog steeds, niet goed in staat iets uit handen te geven. Mijn voornaamste doel was om mijzelf te leren om dingen uit handen te kunnen geven. Het managen van mensen is iets waar ik niet heel goed in ben. Gelukkig heb ik veel vrienden met leidinggevende functies. Ik gebruik de eerste uurtjes van de vrijdagavondborrel om advies in te winnen hoe ik dit het beste kan doen.”

“Verdiep jezelf, maar overdrijf niet”

Michiel sluit af: “Gelukkig wist ik niet alles van tevoren, dan was ik er misschien nooit aan begonnen. Maar nu ben ik heel gelukkig met de keuze die ik gemaakt heb. Voor de toekomst hoop ik de beste te worden binnen onze niche. Voor het geld werken doe ik niet meer: ik word juist gelukkig van vrolijke klanten, een leuke werkdag en blije medewerkers. Toch zijn we er nog lang niet en dat maakt elke dag zo leuk! Andere startende ondernemers en zzp’ers zou ik aanraden om je te verdiepen in je business, maar daarin niet te overdrijven. Valkuilen zijn er altijd en kun je niet voorkomen. Je hebt ze zelfs nodig om sterker te worden. Als je iets niet kunt, is er vast wel iemand in je omgeving die je kan helpen of adviseren. En, heel belangrijk: vergeet niet je rust te pakken.”

Meer weten? Kijk op hemdvoorhem.nl!

Ben of ken jij de nieuwe Starter in Beeld? Meld je dan aan via onderstaande button.

agenda

Data ophalen ...
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer
Starter
in beeld
Melanie Broekhuis
Liefdeskriebels
Lees meer