Weddingplanner JolijnMaakt sprookjes werkelijkheid
Jolijn Tigchelaar-Herling (29) uit Hoorn is een ambitieuze ondernemer die vorig jaar startte als weddingplanner met haar bedrijf Mijn Weddingplanner. In de rubriek ‘Starter in Beeld’ deelt zij haar ervaringen, uitdagingen, tips en tricks met andere (startende) ondernemers. “Organisatie is mijn sterkste kant”, aldus Jolijn. “Vrienden weten dit ook van mij: ik ben altijd de eerste die plannen uitwerkt. Na gewerkt te hebben als etaleuse, ben ik in het familiebedrijf aan de slag gegaan in de marketing en communicatie en grafische vormgeving. Daarnaast richtte ik me op het organiseren van personeelsfeesten.” OndernemersfamilieBovengenoemd familiebedrijf is dan ook direct de verklaring voor het ondernemersbloed dat door Jolijns aderen stroomt. Haar oma startte in 1960 met het bedrijf Herling Strijdhorst. Daarna werd het bedrijf overgenomen door Jolijns vader en vervolgens door haar moeder. Jolijn heeft als (klein)dochter van drie ondernemers dan ook de mooie kanten én de valkuilen van het ondernemerschap van jongs af aan en van dichtbij ervaren. CeremoniemeesterHet balletje voor het starten van een eigen bedrijf is gaan rollen toen Jolijn werd gevraagd door twee vrienden of ze hen wilde helpen met het plannen van hun bruiloft. Jolijn stemde gelijk in. “Omdat ik mij dagelijks bezighoud met grafische vormgeving, verzorgde ik de ‘save the date’ kaarten en de uitnodigingen. Daarnaast maakte ik het draaiboek en onderhield ik contacten met bijvoorbeeld de locaties en leveranciers. Ik bracht familie onder bij hotels, zorgde voor allerlei afspraken, vervoer en decoratie. Op de dag zelf was ik ceremoniemeester en alles verliep helemaal volgens plan.” Toegevoegde waarde“Na deze bruiloft ben ik de vakopleiding tot weddingplanner gaan volgen. Deze opleiding van Vivian ter Huurne richt zich niet alleen op het vak, maar ook het ondernemerschap. In de aanloop naar het ondernemerschap heb ik veel onderzoek gedaan naar de behoeftes van mijn doelgroep, maar ook: wat is mijn toegevoegde waarde? Ik bedacht een naam, Mijn Weddingplanner, legde mijn domeinnaam vast en maakte een huisstijl. De invulling volgde daarna.” Sprong in het diepe“Dankzij mijn ondernemende ouders en oma wist ik: ondernemer ben je 24/7. Je staat ermee op en gaat ermee naar bed. Natuurlijk vond ik het eng om voor mezelf te beginnen, maar ik bedacht me ook: als je niks doet, weet je zeker dat het niet lukt. Daarnaast is het prettig dat ik met mijn zakelijke vragen terecht kan bij de beste ondernemer die ik ken: mijn moeder.” Jolijn waagde de sprong in het diepe – en met succes. Naamsbekendheid verhogenUiteraard komen de klanten niet vanzelf aanwaaien. Jolijn kent dan ook goed de waarde van online én offline naamsbekendheid. “Door mijn sociale mediakanalen, zoals Instagram en Facebook, actief bij te houden, blogs te schrijven en de content op mijn website actueel te houden, verhoog ik mijn online vindbaarheid. Ik kom daardoor hoger in Google terecht en zo weet men mij online beter te vinden. Uiteraard moet je het als weddingplanner ook van de bruiloftsgasten hebben. Zij leren me kennen als spin in het web die iedereen een onvergetelijke dag bezorgt en raden me vervolgens aan bij hun eigen vrienden. Zo breidt mijn netwerk zich uit. Ik kan razendsnel schakelen en ben een echte doorpakker. Daarnaast ben ik heel veelzijdig dankzij mijn ervaring in styling, trends en grafische vormgeving.” Wat werkt wel – en wat werkt niet?Natuurlijk gaat succesvol opzetten van een bedrijf niet vanzelf en loopt elke ondernemer tegen bepaalde zaken aan. Zo ook Jolijn. “Ik dacht bijvoorbeeld dat ik mijn klanten zou vinden op lokale trouwbeurzen, echter niets bleek minder waar. Zij zagen een weddingplanner als onnodige kostenpost en niet als toegevoegde waarde. Toch vind ik het niet erg dat ik hierin heb geïnvesteerd, het is als ondernemer belangrijk om te leren wat wel en niet werkt. Mijn klanten zijn perfectionisten en willen dat de mooiste dag van hun leven wordt gecoördineerd door een professional. Door gesprekken te voeren vul ik ideeën aan en weet de gaafste en beste leveranciers te vinden. Ik breng structuur en zorg met liefde, creativiteit en aandacht dat hun grote dag een echt sprookje wordt. Dat vind ik het allermooiste: sprookjes creëren.” Waarom zou je als bruidspaar nu een professionele ceremoniemeester nodig hebben? Jolijn: ‘’Voor de foto's, muziek, taart, et ceterea schakel je professionals in. Waarom zou je dan de styling/coördinatie van de mooiste dag van je leven over laten aan je zus/vriendin of nichtje? Bovendien; zij hebben toch ook feest? Gun hen en jullie zelf een onbezorgde dag!" Geen superwoman"Ik realiseer me goed dat ik een duidelijk voorbeeld ben van de millenniumgeneratie”, aldus Jolijn. Ik werk digitaal, transparant, snel en fluïde. Ik ben trots op mijn doorzettingsvermogen en waak voor mijn eigen energie. Ik pak graag veel aan maar durf ook nee te zeggen. Ook is het belangrijk om af te bakenen. Ik ben geen superwoman en accepteer dat het ook oké is om niet overal goed in te zijn. Daarom zet ik ook taken weg bij een boekhouder, webbouwer en een marketingadviseur.” Geen bitterballen overslaan!Ten slotte zijn er volgens Jolijn een paar eigenschappen die een succesvol ondernemer moet bezitten. “Een goede ondernemer heeft een ontembare energie met een juiste dosis optimisme en slaat nooit een rondje bitterballen over op netwerkbijeenkomsten!” Tevens is Jolijn mede-oprichter van het Jong HOC, een netwerk voor jong professionals in West-Friesland. Lees hier meer over het Jong HOC. TIP Meer weten over Jolijn? Bekijk hier haar website, like haar Facebookpagina of volg haar op Instagram voor meer inspiratie. Ben of ken jij de nieuwe Starter in Beeld? Meld je hieronder aan! |
Nieuws |