4 handige tips voor de startende ondernemer!Joeri Goede
15 maart 2019
Ben je net gestart met je bedrijf? Gefeliciteerd! Er komt in het begin veel op je af en je weet van tevoren niet of je dienst of product een succes gaat worden. Of het een succes wordt, is afhankelijk van veel factoren. Ik ga er natuurlijk van uit dat je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat het gaat lukken. Met deze handige tips geef ik je alvast een zetje in de goede richting. 1. Realistische doelstellingStel voor jezelf bij de start van jouw bedrijf een realistische doelstelling. Wat wil je bereiken en binnen welk termijn? Als je een doelstelling opzet is het belangrijk om je doelstelling SMART te formuleren: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Zet een goed ondernemingsplan neer en houd goed voor ogen wat je doelgroep is. 2. Thuiswerken of een flexwerkplek?In het begin zal je wellicht nog veel werk vanuit huis verrichten. Misschien ben je je nog aan het oriënteren op een kantoorruimte. We raden je dan aan om eens een flexwerkplek te bezoeken. Anno 2019 zijn er veel locaties waar je een flexwerkplek kunt bezoeken. Zo kun je andere ondernemers ontmoeten en waardevolle kennis opdoen. Je kunt er dan voor kiezen om met deze ondernemersgroep te sparren, om samen tot nieuwe ideeën te komen. Je kunt gebruik maken van elkaars kwaliteiten en elkaar zo op weg helpen. De één heeft een grote contactenkring en de ander heeft een vergelijkbaar product. Hoe pakken zij zaken aan en hoe kun je van elkaar leren? Om met een grote groep samen te sparren kun je terecht bij een inspirerende vergaderlocatie in Eindhoven of een vergaderruimte in Tilburg. Ben je niet werkzaam in Brabant maar ben je wel geïnteresseerd in een inspirerende vergaderlocatie? Neem dan hier een kijkje voor andere locaties. Samen weet je altijd meer! 3. Ben jij al ontdekt?We gaan eigenlijk door op punt 1: een realistische doelstelling. Het is niet realistisch om te verwachten dat je product of dienst ‘vanzelf wordt ontdekt’. Nee, hier moet je de nodige tijd en aandacht aan besteden. Voor welk bedrijf wil je werken of welke doelgroep wil je bereiken? Wat is de problematiek van deze doelgroep en kijk wat je voor hen kan betekenen. Maak daarnaast zowel online als offline reclame en zoek partners die eventuele klanten kunnen doorverwijzen. Het is belangrijk om zowel offline als online zichtbaar te zijn, zodat je ook daadwerkelijk gevonden kunt worden. 4. Online zichtbaarheidStel, je maakt offline reclame, zoals de krant, magazines of bladen. Mensen gaan via hun smartphone snel op zoek als ze de naam van je bedrijf voorbij zien komen. Ben jij slecht, of nog erger, niet vindbaar? Dan verlies je potentiele bezoekers! Zorg voor een website met waardevolle content en koppel hier social media kanalen aan die aansluiten bij je doelgroep. Zo kunnen mensen ook een review achterlaten over jouw dienst of product. Ik wens je veel succes als startende ondernemer! Joeri GoedeJoeri Goede was jarenlang adviseur bij de Kamer van Koophandel. Joeri is initiatiefnemer van Stichting Startersloket en begeleidt jaarlijks honderden (startende) ondernemers. Meer weten? Volg Joeri dan ook op LinkedIn! |
agendaData ophalen ...
|