Waarom je als ondernemer offline zichtbaarheid niet mag vergetenMartijn Pennekamp
02 januari 2024
Ondernemen is hartstikke populair in Nederland. Volgens cijfers van het CBS zit het aantal ondernemers al enkele jaren in de lift. De vele voordelen van het (zelfstandige) ondernemerschap zorgen ervoor dat menig Nederlander de sprong heeft gewaagd. Dat betekent (helaas) wel dat er meer concurrentie op de markt te vinden is. Gelukkig kun je tegenwoordig van alles doen op het gebied van online marketing om je zichtbaarheid via het internet te vergroten. Maar: vergeet niet dat er ook nog zoiets bestaat als offline marketing en zichtbaarheid, zoals visitekaartjes en flyers laten drukken. Waarom dit, met name voor lokale ondernemers, van belang is, lees je in dit artikel Het belang van offline zichtbaarheid voor je bedrijfIn een wereld die steeds meer gedigitaliseerd raakt, vergeten we soms weleens hoe belangrijk het is om ook fysiek met elkaar in contact te blijven. Op zakelijk gebied zien we dat bijvoorbeeld in hoe vrijwel iedere ondernemer massaal inzet op online marketing. Dat is natuurlijk hartstikke logisch, aangezien het overgrote deel van de klanten op het internet te vinden is. Toch is het ook goed om te weten om in te zetten op offline marketing en zichtbaarheid, met name wanneer je veel op beurzen en evenementen te vinden bent of wanneer je lokaal onderneemt. Diverse voordelen te vinden aan offline zichtbaarheid en marketingWanneer je daar actief mee bezig gaat, profiteer je namelijk van diverse voordelen. Het grootste voordeel is natuurlijk om überhaupt je zichtbaarheid te vergroten. Wie weet wat dat oplevert qua klanten, verkoop en omzet. Andere voordelen zijn onder andere:
Hoe vergroot je je zakelijke offline zichtbaarheid?Kort samengevat is het aan te raden om als ondernemer te investeren in offline marketing en zichtbaarheid. Hoewel dit vooral geldt voor lokale ondernemers kan het ook voor landelijke en zelfs internationale bedrijven een must zijn. Kijk maar eens naar grote spelers zoals Coca Cola en Rituals; zij adverteren zowel online als offline om zo hun klanten te bereiken. Er zijn verschillende manieren om je offline zichtbaarheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in een fysieke locatie voor je bedrijf waar mensen langs kunnen komen en waar je kunt adverteren met posters, flyers en raamdecoratie. Het is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt of een fysieke locatie nodig is. Martijn PennekampMartijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina. |
|