Onkosten doorbelasten aan je opdrachtgever

Ben jij zelfstandig ondernemer en wil jij weten of en hoe je kosten kunt doorbelasten aan je opdrachtgever? In dit artikel lees je hoe je dat doet en welke kosten je kunt doorbelasten.

Hoe werkt het doorberekenen van btw?

Als je met je opdrachtgever hebt afgesproken dat je bepaalde kosten mag doorbelasten, zoals kosten voor openbaar vervoer of andere kosten, let dan op het (door)berekenen van de btw. Dit kun je doen op de volgende manieren:

  • Je boekt de kosten in als zakelijke kosten, bewaart de bon en vraagt aan de Belastingdienst de betaalde btw terug.
  • Je zet de kosten zonder btw op de factuur aan je opdrachtgever: dan is het onderdeel van je normale omzet. Als je de btw niet terug kunt vragen, zet je de kosten inclusief btw op de factuur.
  • Je berekent het btw-tarief dat voor jouw diensten geldt, over de gehele factuur (meestal 21%).
  • Je stuurt de factuur en kopieën van de bonnen als verantwoording van kosten aan je opdrachtgever. Je bewaart de bonnen in je eigen originele administratie. Zo kun je de kosten als zakelijke inkoop verantwoorden tegenover de Belastingdienst.

LET OP Het is altijd belangrijk om jouw originele bonnen en facturen in je eigen administratie te bewaren.

Voorkom rondslingerende bonnetjes en facturen door deze direct op te slaan in je boekhoudpakket. Dit kan bijvoorbeeld door met een boekhouding app een foto te maken van de bon of factuur. Vervolgens upload je de foto direct in je boekhoudpakket.

Dit kan met de onderstaande boekhoudpakketten voor zzp’ers: