Starten met acquisitieOm succesvol te starten als zelfstandig ondernemer is het van belang dat je jezelf en jouw diensten aan anderen kunt verkopen. Het doen van acquisitie, oftewel klantenwerving, is alleen wel een bijzondere tak van sport. Er zijn genoeg ondernemers voor wie de acquisitie een belemmering is. Herken je het? Je stelt de acquisitie uit en verschuilt je achter ‘leukere’ werkzaamheden. Je hebt geen ruimte in jouw agenda voor acquisitie, je bent onzeker over het feit dat je jezelf moet verkopen, je weet niet hoe je het aan moet pakken of je hebt nog geen netwerk opgebouwd. Klantenwerving: zo gaat het in zijn werkGoede acquisitie, oftewel het benaderen van potentiële klanten of opdrachtgevers, is onmiskenbaar een van de belangrijkste onderdelen voor succesvol ondernemerschap. Wij geven je graag meer informatie over het benaderen van klanten, brengen wat voorbeelden naar voren en geven je tips om te zorgen voor een actieve klantgerichte houding. Stap 1: Zorg voor een goede basisAcquireren hoeft in de basis niet heel ingewikkeld te zijn. Uiteindelijk zit de grootste kracht in ‘bewezen resultaten’ en een goede reputatie. Maar, als startende ondernemer moet je dit uiteraard nog opbouwen en jouw weg hierin vinden. Een aantal basistips zorgen voor een goede start van dit proces.
Stap 2: Volg een verkooptrainingBen je begonnen een goede basis op te bouwen, maar kom je er achter dat je de commerciële kant van het ondernemerschap toch lastig vindt? Verdiep je dan eens in de mogelijkheden op het gebied van opleidingen, workshops en trainingen. Schrijf je in voor een verkooptraining, volg een communicatietraining of neem deel aan een workshop timemanagement. Persoonlijke begeleiding kan ook, zet dan een coach in. Deze coach zoekt samen met jou naar een verkooptechniek die bij jou past, en helpt jou één op één verder bij de ontwikkeling. TIP Kijk online naar een coach bij jou in de buurt en maak eerst een vrijblijvende afspraak. Stap 3: Ontdek welke verkooptechniek bij jou pastOver het algemeen wordt bij acquisitie het onderscheid gemaakt in twee categorieën: warme en koude acquisitie. We spreken van warme acquisitie als je jouw diensten aanbiedt aan mensen die je al kent. Hier wordt vaak de voorkeur aan gegeven. Het leidt niet alleen sneller tot een samenwerking, maar ook tot een goede samenwerking. Bij koude acquisitie benader je potentiële klanten zonder dat je ze eerder hebt gesproken. Een opdracht binnenslepen via koude acquisitie duurt daardoor vaak langer. Indien jij als zelfstandig ondernemer een uniek product of dienst levert, kan koude acquisitie wel degelijk een goede manier zijn ter uitbreiding van jouw klantenbestand. Koude acquisitie betekent nieuw contact leggen en vervolgens investeren en een vertrouwensrelatie opbouwen.
TIP Probeer de diverse technieken uit en ontdek welke manier van benaderen het beste bij jou past. Verdiep je vooraf wel in de diverse mogelijkheden en bereid je goed voor. Weet wat je wilt vertellen, wees lastige vragen de baas en zorg dat je jouw doelstelling goed voor ogen hebt. Stap 4: Werk aan vertrouwenVeel gehoorde uitspraken zijn "verkopen is een kwestie van gunnen" en "zonder klik geen resultaat". Deze uitspraken geven aan hoe belangrijk vertrouwen in de relatie met jouw (potentiële) klant is. Zorg dus voor een goed vertrouwensrelatie. Kom afspraken en beloftes altijd na. Als je bijvoorbeeld aangeeft dat je morgen de beloofde offerte mailt, doe dat dan ook. Of als je aangeeft volgende week terug te bellen met een antwoord, hou je aan deze afspraak. Zelfs als je nog geen antwoord paraat hebt. Een afspraak nakomen en eerlijk zijn brengt je verder in jouw relatie met een klant. Heb je vragen? Vul dan gerust onderstaand contactformulier in. |
Nieuws |