Starten met klantwerving en verkooptechniekenJe bent helemaal klaar om als zelfstandig ondernemer van start te gaan, maar heb je al opdrachten binnen gehaald? Zonder klanten en opdrachtgevers ervaar jij als starter geen vliegende start van jouw onderneming. Of je het wilt of niet, als zelfstandig ondernemer krijg je te maken met het verkopen van jezelf en jouw product of dienst. Klantenwerving, hiermee gepaard gaat jezelf verkopen, is gerelateerd aan het ondernemerschap en is meteen ook een van de belangrijkste aspecten voor ‘succesvol’ ondernemerschap. Zo maak je jezelf zichtbaar als ondernemerJe hoort vaak dat ondernemen topsport is. Een terechte uitspraak, want er komt aardig wat bij kijken. Potentiële klanten benaderen is één ding, maar zorgen dat deze ook daadwerkelijk klant van jou worden is ook een hele sport. We geven jou aan de hand van een stappenplan graag informatie en tips voor het werven van klanten. Stap 1: Maak jouw doelgroep concreetHet is een grote uitdaging om jouw netwerk uit te breiden en te zorgen voor voldoende klanten. Er zijn een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden. Voordat je met jouw onderneming gestart bent heb je hoogstwaarschijnlijk een marktonderzoek gedaan, en een ondernemingsplan en marketingplan geschreven. De hierin gestelde vragen als ‘in welke branche ben ik actief’, ‘is er markt voor mijn idee’ en ‘wat zijn mijn sterktes en zwakke punten’ leiden jou naar jouw doelgroep. Stap 2: Verdiep je in de verkooptechniekenVeel ondernemers vinden het lastig om zichzelf te verkopen. Het is zaak om hier jouw weg in te vinden. Je moet namelijk het gesprek met een potentiële klant aan kunnen gaan, jezelf kunnen presenteren op netwerkbijeenkomsten en anderen kunnen overtuigen van jouw kunnen. We geven jou wat tips om goed over te komen.
Stap 3: Volg een verkooptrainingBen je van nature niet commercieel ingesteld en vind je het moeilijk om je als zelfstandig ondernemer te presenteren? De mogelijkheden op het gebied van opleidingen, workshops en trainingen zijn enorm. Schrijf je bijvoorbeeld eens in voor een verkooptraining. Maar ook communicatietrainingen of workshops timemanagement kunnen van grote waarde zijn. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor persoonlijke begeleiding, door het inzetten van een coach. Deze coach begeleidt jou één op één bij jouw ontwikkeling. Stap 4: Presenteer jezelf met een elevator pitchWat in alle verkooptrainingen naar voren komt is een goede presentatie van jezelf. Dit zou in 1 minuut moeten kunnen, dat is namelijk de tijd die gemiddeld staat voor de zogeheten ‘elevator pitch’. Dit is een korte presentatie waarin je vertelt over wie je bent en wat je doet. Met de nadruk op kort, je moet dit namelijk ook tijdens een vluchtige ontmoeting over kunnen brengen. Stap 5: Zorg voor goede marketingHet werven van klanten gaat gepaard met goede marketing. Marketing is een breed begrip, dus we pikken er een aantal tools uit waarmee je in de picture komt en blijft.
Stap 6: Start met netwerkenHeb je alles op orde? Heb je jouw doelgroep concreet, de verkooptechnieken onder de knie, jouw elevator pitch en visitekaartjes paraat? Start dan met netwerken! Dat kan op veel manieren, zowel online als offline. Het is voor startende ondernemers aan te raden op alle mogelijke manieren te netwerken. Het hele jaar door worden door diverse bedrijfsverenigingen netwerkbijeenkomsten georganiseerd waar je naartoe kunt gaan, jouw elevator pitch kunt laten horen en visitekaartjes kunt uitdelen. Daarnaast is het verstandig om jezelf via de diverse social media kanalen te promoten. Alles bij elkaar kost netwerken de nodige tijd en energie, maar bouwen aan een goed netwerk betaalt zich uiteindelijk altijd terug. Netwerken en acquisitie moet een vast onderdeel van de week zijn. Laat het nooit versloffen, zo ben je namelijk altijd met de toekomst bezig. Stap 7: Klanten behouden en contact onderhoudenJe bent hoogstwaarschijnlijk niet de enige zelfstandig ondernemer in de branche waarin jij werkzaam bent. Zorg dus te allen tijde dat je het contact met huidige en eerdere opdrachtgevers goed warm houdt. Een klant binnenhalen is knap, maar een klant behouden of laten terugkeren is een hele uitdaging. Laat bijvoorbeeld met enige regelmaat weten dat je er bent en tijd kunt vrijmaken voor nieuwe klussen. Zorg voor een positief gevoel bij de klant wat zorgt voor terugkeer, maar ook voor een goede mond-tot-mondreclame. Geef de klant een goede reden om weer bij jou terug te keren. Dat kan gaan om jouw product, maar ook om een scherpe prijs, extra voordeel of een aanbieding. |
Nieuws |