Starten met online marketingWil je jouw naamsbekendheid vergroten? Of misschien meer bezoekers generen op jouw website? Verdiep je dan eens goed in online marketing. In dit artikel leggen we je de basics uit. Zo vergroot je jouw naamsbekendheid als ondernemerPraten we over online marketing, dan bedoelen we de marketing van jouw product of dienst via internet. Je kunt jouw doelen onder meer bereiken door de inzet van online tools als zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing en contentmarketing. Online marketing heeft inmiddels een vaste plaats in de bedrijfsstrategie ingenomen, het is dus heel belangrijk om dit goed in te zetten. De vormen van online marketing worden steeds verder uitgebreid. We zetten de meest belangrijke vormen op een rij. Eigen websiteGoede online marketing start bij een website die er perfect uitziet én gebruiksvriendelijk is. Jouw website is namelijk in veel gevallen het eerste contactmoment tussen jouw potentiële klant en jouw onderneming. We benoemen een aantal aspecten die belangrijk zijn voor een goede website. Allereerst een logische indeling, houd het allemaal zo simpel mogelijk. Zorg vervolgens voor goed leesbare teksten en motiveer de bezoekers van jouw website tot het ondernemen van actie. Deze drempel moet heel laag zijn, bijvoorbeeld door het plaatsen van actiebuttons als ‘direct informatie opvragen’ of ‘offerte opvragen’. Zoekmachine optimalisatieVeel bezoekers van jouw website komen via zoekmachines binnen, zorg er dus voor dat jouw website vindbaar is en blijft. Jouw onderneming moet in het oog springen en relevant zijn. Om dit te bereiken is het belangrijk om internetoptimalisatie uit te voeren, dit kan onder meer door zoekmachineoptimalisatie. Je kunt hiervoor gebruik maken van de betaalde en onbetaalde mogelijkheden van Google. ContentmarketingContent staat voor alle informatie die je zowel online als offline deelt met jouw doelgroep, zoals tekst en beeld, maar ook whitepapers, blogs en video’s. Je vertelt een verhaal, het verhaal van jouw onderneming, het verhaal over jouw passie. De content moet aansluiten bij waar de afnemer behoefte aan heeft. Opdringerige teksten en verkoopboodschappen werken niet meer, contentmarketing is gericht op informatieverstrekking en het verspreiden van inspirerende verhalen. Zorg ervoor dat alle content die je op diverse manieren deelt goed samenvalt, alleen dan versterkt het elkaar. Je communiceert via diverse kanalen maar op een eenduidige manier, jouw doelgroep begrijpt jou en krijgt hier een vertrouwd gevoel bij. Dat is waar contentmarketing om gaat, zo trek je klanten naar jouw onderneming. AnalyseBenieuwd naar hoe de bezoekers op jouw website zijn gekomen? Of welke onderdelen op jouw website de bezoekers trekken? Wat te denken van het gedrag van deze bezoekers op jouw website, zoals hoeveel tijd brengen ze op welke pagina door? Met Google Analytics kun je alles meten. Het is een mooie tool waarmee alle gegevens en cijfers worden verzameld. Deze gegevens brengen inzicht in jouw doelgroep en zorgen ervoor dat jij gerichtere stappen kunt ondernemen om hen te bereiken. E-mailmarketingE-mailmarketing is een goede tool om jouw doelgroep gericht te bereiken. Door het sturen van e-mails en/of digitale nieuwsbrieven kun je de relatie met (potentiële) klanten onderhouden en verbeteren. Zo is de kans op herhaalaankopen en nieuwe opdrachten groter. Social mediaHeel veel mensen zijn met elkaar verbonden door social media. Dit is een verzamelnaam voor alle online toepassingen waarmee je informatie met elkaar kunt delen. Het is een goede manier om snel en actueel nieuws te kunnen leveren. Dit kan in de vorm van tekst, maar ook met beeld zoals een foto of video. Social media brengt jou in de gelegenheid om op elk moment van de dag te communiceren met jouw doelgroep. Het is een ‘snelle’ vorm van marketing wat een kort tijdsbestek van de doelgroep beslaat. Dit betekent dat het creativiteit en actualiteit vergt. Een item op social media is namelijk maar heel kort populair. Bekende voorbeelden van social media-kanalen zijn Facebook, LinkedIn en Twitter en YouTube. Online video advertisingEen groot deel van de Nederlanders bekijkt video’s online, het is ontzettend populair. Dit betekent dat er kansen liggen voor adverteren in, op of rond online video. Online video advertising zijn advertenties en/of reclamefilmpjes die worden afgespeeld voorafgaand aan het bekijken van een online filmpje, televisieprogramma of muziekvideo. Online video advertising vergroot de merkbeleving en betrokkenheid. Het is een mooie manier om op een effectieve en doeltreffende manier te communiceren over jouw product of dienst. WebshopVoor veel ondernemers in de consumentenmarkt (B2C) of op de zakelijke markt (B2B) is een webshop de kern van hun onderneming. Bepaal of dit voor jou als startende ondernemer ook geldt. Een webshop kent voor- en nadelen. Je hebt bijvoorbeeld minder persoonlijk contact en er is veel concurrentie, maar jouw afzetmarkt is daarentegen niet plaatsgebonden en je zit niet vast aan openingstijden maar bent 24/7 bereikbaar. Verkoop je aan klanten buiten Nederland? Dan krijg je te maken met de regels die gelden voor verkoop over de grens. Denk aan import- en exportregels, leveringsvoorwaarden en btw. Als dit van toepassing is, verdiep je hier dan goed in. Weeg alle voor- en nadelen goed tegen elkaar af, zodat je weloverwogen beslist een webshop te starten. |
Nieuws |